Septembrī spriedelēju par Gemius Audience augusta Latvijas interneta lietošanas datiem. Man šķita dīvaini tas, ka visiem portāliem ir kritusies auditorija, lai gan pēc idejas vajadzēja pieaugt. Un izteicu domu, ka visticamāk, ka lietotāji ir sākuši vairāk lietot mobilās ierīces, lai aplūkotu mājaslapas.
Gemius angļu valodā ir publicējuši savus secinājumus par septembra datiem, kuros uzsver redzamās tendences, ka lietotāji arvien vairāk sāk lietot mobilās ierīces.
In September 2014, 75 per cent of all population in Latvia were using computers to browse the internet, 34 per cent – mobile phones, but 17 per cent were using tablets – as the data from gemiusAudience research reveals. Still, this doesn`t mean that the total share of internet users from mobile devices is 51 per cent, because there is a big overlap – people who use tablets most likely are using mobile phones as well.
Šajā brīdī iestājas auzas.
Ja Gemius dati jau tā bija visai diskutabli un reti, kuram no Top 10 bija pieņemami, nemaz nerunājot par pārējiem topa dalībniekiem. Līdz ar mobilo ierīču interneta lietotāju skaita pieaugumu, palielināsies arī pelēkā zona statistikā.
Neliela statistika par pārlūku tendencēm no Ranking.lv statistikas.
Var redzēt, ka jau šobrīd interneta lietotāju skaits, kas lieto dažādas mobilās ierīces (gan Android, gan Apple), ir apsteidzis veco ēzelīti (Microsoft Internet Explorer) uz datoriem. Skaidrs, ka tas ir tikai sākums globālām izmaiņām.
Principā jau jautrības notiek arī datoru tirgū. Jo vairāk dažādi servisi mēģina uzzināt par lietotāju, jo lietotājiem parādās lielāka vēlme samazināt to informācijas daudzumu, ko šie servisi var savākt. Un tagad arvien lielāku popularitāti iegūst tendences izmantot drošos risinājumus – izmantot SSL kriptēto kanālu datu pārraidei (CloudFlare SSL piedāvājums vai Let’s Encrypt) vai iebūvēt Tor anonīmo tīklu pārlūkā.
Rezultātā lietotāji lieto mobilo, planšeti un datoru ar kriptēto kanālu, bloķē cepumus un čakarē statistiku statistikas vākšanas un citiem servisiem. Klasiskiem reklāmas tīkliem, kas izmanto portālus un balstās uz trešās puses statistikām, tagad lēnā garā iestāsies auzas, jo dati ar katru mēnesi kļūst arvien nekvalitatīvāki. Ieguvēji būs tie reklāmas tīkli, kas izmanto reģistrēto lietotāju uzskaiti no sociāliem tīkliem. Piemēram, tāds kā Facebook reklāmas tīkls, jo tam ir pieejama statistika par Facebook lietotāju pieslēgšanās vietām un reizēm, kā arī Twitter un Google, jo arī šajā gadījumā ir pieejami dati par konkrētiem lietotājiem.
Diemžēl vai par laimi, reklāma ir interneta virzītājspēks un tāds būs vēl kādu laiku. Un tik ilgi, kamēr tas tā būs, arī eksistēs Gemius, TNS un citi statistikas vākšanas kantori. Bet datu kvalitāte, diemžēl samazināsies, ja viņi nemainīs datu apkopošanas principus.
It can be easily noticed that there are websites people like to browse from computers, while other websites seem more suitable for the mobile environment. In addition, these differences can be significant. For example, Delfi.lv is viewed on mobile phones by almost 350 000 users, next comes Tvnet.lv with 280 000 users and Draugiem.lv with 216 000 users. These numbers are equivalent to the last positions of the Top 10 list of most visited web pages in Latvia from computers. Right now mobile audience doesn`t bring income in our market, but the number of internet users is big enough to start earning money from it.
No šiem datiem nav skaidrs cik liels procents no šiem lietotājiem pārklājas dažādās ierīcēs – kas ir tā aktīvā auditorija, kas lieto datoru darbā, mobilo telefonu ceļā un planšeti mājās dīvānā. Jebkurā gadījumā ir vērts padomāt par savas mājaslapas mobilo versiju, ja tajā var kaut ko nopirkt. Nu, vismaz veikt pasūtījumu. 😉
Domāju, ka zemāk esošajā Gemius Audience grafikā ar lapu rādījumiem, ir redzamas zināmas tendences. No vairākiem lieliem reklāmdevējiem savulaik dzirdēju, ka Draugos nav vērts pirkt trafiku, jo tur pārsvarā ir tīņi, kas nav maksātspējīgi. Ja pieņem, ka šis apgalvojums ir patiess (visiem viņiem bija pieejami Gemius Audience dati) un ņem vērā to, ka lielākā daļa jaunatnes, kuriem ir attiecīgas mobilās ierīces, labprātāk izmanto tās, lai lietotu internetu. Zināmas privātuma iespējas.
Šajā grafikā var redzēt, ka Draugiem lapu rādījumu skaits ir dramatiski samazinājies pēdējā gada laikā. Protams, varētu pieņemt, ka tas ir Facebook uzvaras gājiens. Bet esmu pārliecināts, ka ir daļa lietotāju, kuri vienkārši ir tikuši pie savām mobilajām ierīcēm (mobilais vai planšete) un tagad turpina sēdēt Draugos, bet šie dati vairs neparādās Gemius datorlietotāju uzskaites datos. Rezultātā mēs redzam tik izteiktu lapu rādījumu skaita kritumu. Kopš 2013.gada marta tas ir nokrities no no 1 500 000 000 līdz 730 000 000. Var teikt, ka uz pusi samazinājies lapu rādījumu skaits.
Tas gan nenozīmē, ka Draugiem būtu samazinājies naudas daudzums no reklāmām, jo patiesībā jau reklāmas efektivitāte tagad varētu pat palielināties – pa tukšo nenokurina rādījumus. Bet tas tik teorētiski.
Tuvojas Ziemassvētki un daudzi jaunieši, kā arī ne tik jaunieši, zem eglītes atradīs jaunas mobilās ierīces un šis grafiks nākamos gadus vēl vairāk saruks.
Būs interesanti pavērot kā ar šiem izaicinājumiem tiks galā tirgus.
Gemius sola, ka nākamvasar spēs sarēķināt, par cik pārklājas PC, phone un tablet.
Un arī aplikāciju jūzerus viņi uzskaita, tikai tur nav pageview, bet tikai jūzeri.
Interesanti kā viņi dabū aplikāciju jūzerus.
ar skriptu. dōh! 🙂
Aha, jau sapratu. 🙂 Tāpat kā Google vai Yandex, kas arī ļauj uzskaitīt lietotāju uzvedību aplikācijās, kad tur ieliek viņu kodus.