Kāpēc portālus apvieno zem viena domēna?

Jebkuram lēmumam, kam seko rīcība ir arī sekas. Šodien izlasīju rakstu, kas atspoguļo savulaik interneta pētījumu un konsultāciju uzņēmuma “Gemius Latvia” pieņemtā lēmuma sekas. Runa ir par statistiku, kas kopš 2007. gada tiek publicēta Gemius Audience lapā.

Pēc tam, kad “Tvnet”, nopērkot portālu “Apollo”, apvienoja abus zem viena domēna – “Tvnet”, līdzīgi rīkojušies arī citi mediju uzņēmumi. To vidū sabiedrisko mediju – Latvijas Radio un Latvijas Televīzijas (LTV) – portāli, izmantojot subdomēnus, pieejami zem domēna “Lsm.lv”. Līdzīgu soli spēris arī mediju uzņēmums “Modern Times Group” (MTG), izvietojot savu kanālu – TV3, TV6, LNT, TV5, 3+, “Kanāls 2” – zem domēna “Skaties.lv”.

Jau kādu laiku izklaides portāls “Dievietei.lv” pievienots ziņu portāla domēnam “Focus.lv”, un tamlīdzīgi.

Šī tēma aizkulisēs ļoti plaši tiek apspriesta, bet publiski neviens par to atklāti nesaka, jo Latvija ir maza un visi viens otru pazīst. Tā kā es ilgus gadus biju šajā biznesā un šobrīd neesmu saistīts ar ieinteresētām pusēm, tad atļaušos paust arī savu viedokli.

Es nezinu kāpēc Gemius ir tā satraukušies, bet, ja reiz tiek publicētas tādas preses relīzes, tad kāda ieinteresētā puse ir vēlējusies par to izteikties.

Lēmuma sekas, ko savulaik pieņēma Gemius, ir aprakstītas šajā citātā.

Interneta pētījumu un konsultāciju uzņēmuma “Gemius Latvia” vadītāja Linda Egle aģentūrai LETA stāstīja, ka portāli cīnās par auditorijas apjomu un augstāku vietu apmeklētāko interneta lapu topā, kas nodrošina lielāku ietekmi.

Es citēju tikai šo daļu, jo nākamais teikums, lai arī ir patiess, tomēr īsti neatspoguļo to, kā šo situāciju redz citi tirgus spēlētāji. Lai labāk izprastu manu domu gaitu, apskatīsimies pliku statistiku.

Uz šī raksta publicēšanas brīdi, ir pieejami dati tikai par februāri.

Gemius audience

Kopš Tvnet iegādājās Apollo, šajā statistikā parādījās pirmā zvaigznīte visā Gemius Audience top pastāvēšanas laikā, kas joprojām nez kāpēc tur stāv.

Mani tas izbrīnīja, jo pēc būtības jau viss ir pareizi – tie ir tvnet.lv statistikas dati. Nozares speciālisti zina, kas notika un kāpēc tā notika. Es saprotu, ka šis ir paskaidrojums Tvnet un Apollo tehniskai apvienošanai. Teorētiski jā, bet praktiski rodas nākamais jautājums. Kāpēc vajadzēja tieši pēc šī pirkuma (tehniskās divu portālu apvienošanas zem viena domēna) likt zvaigznīti?

Egle arī skaidro, ka domēnu apvienošana patlaban ir iecienīta ne tikai Latvijā, bet visā Centrālajā un Austrumeiropā, lai cīnītos ar lielajiem vispasaules zīmoliem.

Viņa norāda, ka šāda tendence varētu turpināties, taču neprognozē, kādi zīmoli Latvijā vēl varētu nonākt zem viena domēna. Tas esot atkarīgs no dažādu uzņēmumu pārpirkšanas un apvienošanās, kas nav prognozējami. Kā piemēru viņa minēja “Apollo” iegādi un apvienošanu ar “Tvnet”, kas bijis negaidīts notikums.

Visus šos gadus tika pirkti citi domēni no Gemius topa un veiktas citas tehniskas apvienošanas un nevienu reizi tas netika atsevišķi paskaidrots un īpaši izcelts. Bija taču tik daudz domēnu, kuri pazuda no saraksta, jo tie tehniski tika “pabāzti” zem cita – lielāka domēna.

Man prātā nāk tikai viens skaidrojums. Jau ilgus gadus “klīst baumas”, ka Gemius publiski atrāda tendenciozu informāciju, lai izpatiktu kādam tirgus spēlētājam un viņa dati izskatītos labāk uz konkurentu fona. Es neminēšu konkrētu spēlētāju, jo tās ir tikai baumas. Bet, ja tās nav baumas, tad es nesaprotu – kāpēc viņi tā dara un kāds labums Gemius ir no tādas darbības? Īpašnieku lobijs vadības līmenī?

Un tagad tā daļa, kuru es neiekļāvu iepriekšējā citātā.

Tomēr tas vēl nenozīmē lielākus reklāmas ienākumus, jo katra portāla auditoriju joprojām ir iespējams vērtēt arī atsevišķi, kam reklāmas devēji pievērš uzmanību.

Gemius Audience pilnie dati ir diezgan dārgs prieks un šī iemesla dēļ tie ir pieejami tikai profesionāļiem, kas strādā ar reklāmu. Attiecīgi vienkāršais mirstīgais redz tikai to bildi, kas redzama augstāk.

Gemius savās preses relīzēs tālāk plaši popularizē tieši šo statistiku un atsaucas uz to informāciju, kas tajā ir redzama un publiski apskatāma. Attiecīgi tā gūst plašu rezonansi un cilvēki par to ir informēti.

Jebkurš interneta lietotājs, tajā skaitā arī potenciālais reklāmdevējs, redz, ka tā ir oficiāla informācija no Gemius – kā trešās puses jeb “neatkarīga” statistikas uzņēmuma. Šo informāciju klients var apskatīties uz sava datora – sev “drošā” un uzticamā vietā. Tas ir zināms etalons pēc kura mēra, to, kas ir kas Latvijas internetā. Protams, es runāju tikai par tiem spēlētājiem, kurus interesē reklāmdevēju nauda.

Viss šis teātris sākās, kad tika palaists Gemius publiskais tops. Jau toreiz dažādu domēnu īpašnieki gribēja parādīties topa virsotnē. Kas ir loģiski, jo tas piesaista lielāku auditoriju un attiecīgi arī reklāmdevēji var gūt plašākas reklāmas iespējas. Un izteica vēlmi par apvienoto topu, kurā būtu redzamas kopējās auditorijas, kuras var piedāvāt šo domēnu īpašnieks. Runa ir par lielajiem spēlētājiem, kuriem pieder vairāki resursi.

Gemius pat realizēja pārskatāmu topu ar “zīmoliem” jeb “īpašniekiem”. Tajā topā bija redzami visi spēlētāji jau ar apmeklētājiem, kas ir sasummēti kopā. Neilgi pēc tam šis tops pazuda. Kopš tā brīža parādījās baumas, ka šāds tops nepatika kādam spēlētājam, kurš tur “slikti” izskatījās. Tāpēc visiem, kas gribēja labi izskatīties, vajadzēja “spēlēt” pēc Gemius noteikumiem un apvienoties tehniski zem viena domēna.

Tālāk jau vairs nav nekādu jautājumu par to kāpēc no Latvijas interneta plašumiem ir pazuduši tik daudzi domēni. Gemius noteikumi paredz dažādas tehniskas nianses, kurām ir jābūt izpildītām, lai dažādu resursu statistika tiktu summēta kopā un atrādīta kā viens vesels domēns.

Personīgi man ir ļoti žēl, ka Gemius Audience tops šādā veidā motivē “čakarēt” statistiku, lietotājus un iznīdēt domēnus.

Egle gan norāda, ka ilglaicīgā periodā tas maina interneta lietotāju paradumus – ja sākumā lapas apmeklētājs automātiski izvēlēsies sev jau ierasto interneta vietnes adresi, tad redzot, ka tā aizved pie citas – kopējā domēna – ar laiku izmantos jau to.

Un tas viss tikai tāpēc, lai pazīmētos kaut kādā statistikas topā, tikt pieminētam medijos, piesaistīt lielāku auditorijas uzmanību un pēc tam nopelnītu vairāk naudas.

5 thoughts on “Kāpēc portālus apvieno zem viena domēna?

  1. Mr. Serge

    Tā kā tu pats atdzīsti, ka vairs neesi insaideris, neredzu iemeslu, kāpēc pusi no teksta raksti “zinātāji zinās” veidā. Gaužām maz jēgas beigās.

    Atbildēt
  2. pyro

    Ugh. Manas smadzenes strādā acīmredzot absolūti savādākā veidā, jo vienīgais ko lasot varēju iedomāties bija ‘kuru tas piš’. Ne jau attiecībā uz pašu rakstu, taču uz rakstā apskatīto tematu.

    Ja tiešām tavas ‘aizodmas’ ir apollo-tvnet apvienošanās avots, tad tas ir vienkārši nožēlojami.

    Then again, ar savu adblock, ghosterly un flashcontrol esmu pieskaitāms pie neinteresentajiem lietotājiem, kuriem visi mūsu letiņu portāli izskatās nesaprotami tukši.

    Atbildēt
  3. NormaalsCilveeks

    Un jēga no tā gemius-a?
    es, kā portāla ar 50.000+ unikāliem lietotājiem
    pat ļaunākajos murgos nespēju iedomāties kamdēļ man būtu jāreģistrējas zem šī kantora ?
    ko ? mans pipuks lielāks paliks, kad es būšu tai listē ?
    vai tomēr visi mani meklējumi, atslēgas vārdi – viss nonāks citu rokās ?
    es dodu ticamību tikai un vienīgi gūgļa analītiķim …

    Atbildēt
    1. e-remit

      Jēga tāda, ka ar Gemius skriptiem tavi lietotāji ik pa laikam saņems ar tevi nesaskaņotus popup logus ar Gemius aptauju.

      Atbildēt
    2. arvens

      Lielajām reklāmas aģentūrām svarīgi, ka tavu portāla apmeklējumus uzskaita tieši gemius. Tas ir tāpat, kā TV reklāmas tirgū, ja neizmanto TNS datus uz tevi lielie starptautiskie reklāmas devēji nemaz neskatās.

      Atbildēt

Atbildēt uz komentāru pyro Atcelt atbildi

Tava e-pasta adrese netiks publicēta. Obligātie lauki ir atzīmēti kā *