Tā kā esmu žurnāla Forbes Latvia abonents, tad mana e-pasta adrese ir viņiem pieejama. Šodien saņēmu reklāmu par to, ka viņu žurnāls tagad ir pieejams arī elektroniskā formātā.
Mani drukātā versija apmierina. Kopš pirmā numura tā ir mainījusies uz labo pusi, jo gandrīz vienmēr ir pietiekami daudz interesantu rakstu un es pat sāku to abonēt. Vēl man patīk tas, ka žurnāls nāk iesaiņots plēvē, kas to pasargā no samirkšanas slapjā laikā. Diemžēl citi žurnāli nāk plēvē tikai tajā gadījumā, kad tur ir iekšā reklāmas bukleti. It kā tāds nieks, bet patīkams. Manis pēc katrā numurā varētu likt pa reklāmas lapai, lai tik ieliek plēvē. 🙂
Bet nu labi, šodienas tēma ir elektroniskā versija.
Uzreiz nāksies apbēdināt visus tos, kas, līdzīgi kā es, gribēja pamēģināt pirmo numuru bez maksas. Laikam mani ir izlaiduši visi līdz šim mēģinātie elektroniskie izdevumi, kas savus pirmos vai kādus citus īpašos numurus piedāvā bez maksas – reklāmas nolūkiem.
Pamēģināju uzlikt iPad versiju. Tur bija rakstīts, ka for free. Nevis žurnāls, bet aplikācija. 😉
Malači, ka paspējuši palaist elektronisko versiju tieši pirms drukātās versijas izlaišanas. Ņēmu un uzliku. Pirmajā ekrānā izlec šāds te paziņojums.
Sanāk, ka šo aplikāciju kustina Pocketmags serviss. Šajā servisā var iegādāties ļoti daudz ārzemju žurnālus. Nu un tagad arī Forbes Latvia tur būs.
Ar to arī aplikācijas baudīšana var beigties, jo priekšā stāv lieliska iespēja iegādāties šo numuru par nieka €2.99 naudiņām.
Bet ir arī Preview iespēja, kuru es, protams, ka izmēģināju. Tiesa gan tur ar tekstiem bija tikai viena lapa, pārējās bija reklāmu bildes. Klikšķini, lai redzētu to pilnā izmērā.
Diemžēl bildi nevar palielināt, rotācija ir izslēgta un burti izsmērēti. Tā ir JPG tipa bilde, kas ir ielikta, visticamāk no PDF. Pocketmags lapā bija rakstīts kaut kas par laimīgajiem iPad3 lietotājiem ar lielisko izšķirtspēju. Nemāku teikt par iPad3 lietotājiem, bet iPad2 lietotāji noteikti ilgi spļaudīsies. Ja man ir grūti izlasīt neskaidru tekstu, tad ko man ar šo žurnālu darīt? Pat Playboy gadījumā ir vēlme pievilkt tuvāk interesantākās vietas. 😀
Tā kā šeit plikas meitenes nav un tekstu izlasīt redaktora slejā nespēju, tad šobrīd atzīstu kā bezjēdzīgu šo elektronisko versiju. Jāatzīst, ka arī bezmaksas formātā es nemocītu savas acis un pagaidīšu savu drukāto versiju.
Diemžēl tā nav tikai Forbes Latvia sāpe, bet gan visu drukāto izdevumu sāpe. Mans uzskats ir, ka prasīt par elektronisko versiju tik pat cik par drukāto var tikai tādā gadījumā, ja elektroniskā versija ir pilnvērtīga – tekstuālo daļu var pārslēgt lasīšanas režīmā ar fontu lielumu izvēli, bildes ir klikšķināmas. Kā papildus bonusi var būt klikšķināmas saites un video rullīši. Teiksim intervija ar konkrēto cilvēku vai vismaz daži izrāvumi.
Es zinu, ka tas ir dārgi un reti kurš izdevums to darīs uz tik nelielu auditoriju. Bet tās ir lietas kurām būtu jābūt, lai es lasītu un pēc tam jau arī abonētu šo izdevumu. Forbes Latvia piedāvāto variantu – pērc un pēc tam domā, ko ar to iesākt – es vispār neizskatu. 😉
Nu nekas, no kļūdām mācās, ja ne citu, tad savām. Varbūt. Pagaidīšu labāku versiju, bet pagaidām lasīšu drukāto versiju.
Manas pārdomas par izdevumu (gan grāmatas, gan žurnāli) drukāto versiju pret digitālo varsiju ir dziļa neizpratne – kāpēc digitālā versija nav būtiski lētāka par drukāto versiju?! Pirmkārt, atkrīt visi ar dukāšanu un transportu saisītie izdevumi, saglābājas satura radīšanas, noformēšanas un “kioska” pakalpojumu izdevumi. Bet vēl svarīgāk man liekas ir tas, ka elektronisko versiju mūsdienās var noprikt daudz spontānāk nekā drukāto versiju. Ja visi tie eFHāeMi maksātu 0,99, domāju, ka tad tādus pirktu biežāk.
Mārtiņ, drukātajos medijos (iespējams vēl šobrīd) valda bažas par to, ka piedāvājot elektronisko versiju, visi skries pirkt to “lēto” un neviens vairs nepirks drukāto – zaudēs pamata ienākumus, kas nosedz visas izmaksas. Savukārt reklāmdevēji jau ir samaksājuši bargu naudu par reklāmu tieši drukātajā. Lielās reklāmas izmaksas ir tik lielas tieši tāpēc, ka ir lieli izdevumi drukātai versijai. Elektroniskā versija nespēs pastāvēt, ja nepastāvēs drukātā versija. Kaut kāds apburtais loks sanāk. 😉
1. nav tā, ka ‘free preview’ ir atšķirīga kvalitāte no īstās elektroniskās versijas?
2. reklāmdevēji jau maksā par auditoriju, nevis par papīru, tā samazināsies tikai par papīra žurnāla vairākizmantošanas daļu – es nopērku papīra žurnālu, izlasu un to izlasa vēl 3-4 cilvēki. elektronisko versiju gan jau nevar tā vienkārši “iedot palasīt citam”. kaut kur dzirdēta teorija – papīra žurnāla cena nosedz drukas cenas, reklāma redakciju, autorus
3. man labāk tīk papīra žurnāli
Lai arī esmu starā par digitāliem žurnāliem un uz iPad regulāri lasu vairākus, tomēr izskatās, ka Forbes šoreiz ir nolažojuši ar savu digitālo žurnāla versiju. Paldies, ka pabrīdināji!
Attiecībā uz to, ka “free preview” varētu būt apgriezts – diez vai, jo tā diemžēl ir ierasta prakse, ka daudziem elektroniskā versija ir vienkārši tā paša poligrāfiskā PDF faila izmēru samazināšana uz “elektronisko versiju” un iemešana attiecīgajā mapē. Tas maksā aptuveni 5 minūtes no maketētāja laika, ja to dara ar rokām.
Taisnība, ko jau te teica – ir zūms, tikai ne iekš free preview.
Un, ja kas , precizitātei
>>klikšķināmas saites un video rullīši
īsāk sakot tipa apskats “lasījis neesmu, bet viedoklis ir”,
Man – divi lati un cits skats uz šo tēmu
note, es tiešām pieņēmu, ka “free preview” ir tas, ko es saņemšu, kad nopirkšu produktu, jo tam taču ir domāts produkta “priekšapskates režīms” – lai varētu apstaustīt preci pirms to iegādāties.
Vari ielikt bildi ar palielināto versiju?
Par žurnāliem nedaudz esmu lietas kursā:) Elektroniskā versija maksa tik pat daudz vai vairāk par papīra versiju sekojošā iemesla dēļ:
Sagatavojot vienu maketu un nosūtot to uz tipogrāfiju (izmaksas X1) – tu sasniedz 10 000 (Y1) auditoriju. Papildus izmaksas ir druka un piegāde (P1)
Sagatavojot otro maketu (izmaksas X2) – un publicējot to iekš iTunes – tu dabu 20 (Y2) cilvēku auditoriju. Šeit arī ir papildus (piegādes) izmaksas (P2).
Sarēķinot kopā Cena1=X1+P1/Y1 ir daudz mazāks par Cenu2=X2+P2/Y2. Parastajā valodā sakot, mazas auditorijas dēļ – vienas pārdotas elektroniskas kopijas izmaksās izdevējam ir daudz mazākas par vienu papīra kopiju.
Vienlaicīgi skatoties hokeju nedaudz saputroju beigas – protams vienas pārdotas elektroniskas kopijas izmaksās izdevējam ir daudz lielākas par vienu papīra kopiju.
ok, mēģināšu te iekopēt kaut kādus piemērus: http://failiem.lv/viewer.php?i=rvvsrcs&n=1.jpg
http://failiem.lv/viewer.php?i=tgmhrcm&n=2.jpg
http://failiem.lv/viewer.php?i=torvbrh&n=3.jpg
http://failiem.lv/viewer.php?i=lfpwrbc&n=4.jpg
http://failiem.lv/viewer.php?i=llfaapq&n=5.jpg
http://failiem.lv/viewer.php?i=lfanmrq&n=6.jpg
Bad,
bet izdevēji šā vai tā iet uz savu digitālo versiju, tādejādi tās publicēšanas izdevumi vienkārši ir (jo gribās būt moderniem)
tas nozīmē, ka izdevumos ir redakcija, autori + papīra versijas drukāšana + digitālas versijas radīšana, bet ieņēmumos apmēram nemainīga auditorija monetizācija caur reklāmdevējiem un eksemplāru pārdošana
bud, x2 ir drausmigi daudz reizu zemakas par x1, jo ir tikai maketetaja izmaksas – atkrit rakstniekiem, fotografiem maksasana. tapec eversija sanak n
reizu letaka. taisniba laikam tam, ka eversija nespes uzaudzet tik, lai segtu drukato tirazas samazinajumu. urnali ir nisas produkti, Dienai eversija par sakarigu cenu varetu palielinat 2-3x, bet ne forbsam…
nesaprotu kam tāds sūda forbes latviski vispār vajadzīgs?
šņaga, kā kam? Tiem pašiem kam patīk KasJauns, VakaraZinas 🙂 Tikai personu atlasei biki cita svara kategorija 🙂