Vēlēšanu rezultāti un vēlētāju skaits – cik vienkārši sasniegt rezultātu

Es paņēmu datus no CVK lapas ar Eiroparlamenta vēlēšanu provizoriskajiem rezultātiem.

Uzmanību piesaistīja šis te skaitlis:

Latvijā (derīgo vēlēšanu aplokšņu kopskaits: 789539)

Tagad paskatīsimies uz šiem datiem nedaudz no citas puses. Paņemsim lielāko apmeklētāju skaitu no Gemius Audience par martu, jo tur šobrīd ir pilnīgāki dati.

Dotajā brīdī tas ir inbox.lv ar 787091 unikāliem apmeklētājiem. Uzmetam aci uz vienu skaitli, tad uz otru. Kaut kas interesants nāk prātā?

N# Saraksts Derīgās vēlēšanu zīmes % Vietas
Latvijā (derīgo vēlēšanu aplokšņu kopskaits: 789539)
1. Politisko partiju apvienība “Libertas.lv” 34091 4.32% 0
2. Partija “LPP/LC” 59216 7.50% 1
3. “Tautas partija” 22018 2.79% 0
4. Latvijas Sociāldemokrātiskā strādnieku partija 30013 3.80% 0
5. “PCTVL – Par cilvēka tiesībām vienotā Latvijā” 75948 9.62% 1
6. “Pilsoniskā savienība” 192017 24.32% 2
7. Osipova partija 2115 0.27% 0
8. Partija “Visu Latvijai!” 22216 2.81% 0
9. “Jaunais laiks” 52622 6.66% 1
10. PAR DZIMTENI! 4402 0.56% 0
11. Politisko partiju apvienība “Saskaņas Centrs” 154222 19.53% 2
12. “SABIEDRĪBA CITAI POLITIKAI” 30405 3.85% 0
13. Rīcības partija 3499 0.44% 0
14. Zaļo un Zemnieku savienība 29374 3.72% 0
15. “Latvijas Atdzimšanas partija” 1825 0.23% 0
16. “Kristīgi demokrātiskā savienība” 2392 0.30% 0
17. Apvienība “Tēvzemei un Brīvībai”/LNNK 58909 7.46% 1

Tā kā interneta dati man visu laiku grozās galvā, tad tas bija pirmais, kas man automātiski ienāca prātā, ieraugot šo tabulu ar vietu sadalījumu.

Samainot esošos partiju nosaukumus pret interneta projektiem jeb mājaslapām, mēs iegūtu modeli ar kuru varētu strādāt. Principā ir nepieciešams uzģenerēt jeb izveidot lojālu auditoriju, kas tic tam, ko attiecīgā resursa veidotāji piedāvā. Lai iekļūtu Eiroparlamentā ir nepieciešams uzaudzēt vismaz 50 000 lielu lojālo lietotāju auditoriju. Lai iekļūtu pašvaldībā vai Saeimā, attiecīgi citi cipari. Bet tie ir tikai mainīgie, kas nemaina lietas būtību.

Uzdevums: Izveidot rīcībspējīgu un spēcīgu komandu, kas dara lietas atbilstoši savas lojālās auditorijas prasībām.

Termiņš: 4 gadi

Resursi: neierobežotie interneta plašumi un lojālās auditorijas palīdzība

Mērķis: Atkarībā no nepieciešamības – Pašvaldības, Eiroparlamenta vai pat Saeimas vēlēšanas

Vieta: Resursa.lv mājaslapa

Manuprāt internets ir laba un ērta vide, kur var komunicēt ar cilvēkiem un aktīvi strādājot varētu sasniegt šo auditoriju daudz vieglāk nekā caur klasiskajiem komunikāciju kanāliem.

Internetā noskaidro problemātiskos jautājumus, izdiskutē, uzsauc tikšanos klātienē un noprezentē savu redzējumu kā risināt problēmas un vienojās ar sabiedrību.

Ko ar šo ierakstu es gribēju pateikt? Vienkārši skaļi domāju un gribēju padalīties ar idejām par to cik patiesībā vienkārši ir iegūt nepieciešamās balsis, ja šo procesu saplāno un pie tā aktīvi piestrādā.

25 thoughts on “Vēlēšanu rezultāti un vēlētāju skaits – cik vienkārši sasniegt rezultātu

  1. hmm

    Arti, izstaas tev veeleeshanas ir pielikushas punktu. Kas tas par sviestu? Prichom te inbox.lv un cvk. Tu tak zini ka, lai veleetu ir jaabuut pilsonim. Kads sakars shiem cipariem ar realiem cilveekiem. Ej izgulies! 😀

    Atbildēt
  2. CooLynX Raksta autors

    hmm, abstrahējies no inboxa un cvk – pieslēdz smadzenes un padomā. Es saprotu, ka pirmdiena ir grūta diena. 😀

    Atbildēt
  3. Anonīms

    Kad gāju pamatskolā, tad mums bija izdomāts vesels jēdziens šādām teorijām, domu gaitai un dažādiem naivisma paveidiem. To sauc par rāzošanu.

    Artis šorīt cenšas rāzot.

    Aptuveni tāpat kā rāzo “Visu latvijai”, pasludinot par savu pamatvērtību latvijas dekolonizāciju un visu krievvalodīgo aizsūtīšanu (pēdējā fiška uz kurieni – uz Kaļiņingradu).

    Starp citu, arī man patīk rāzot.

    Bieži vien savā prātā bīdu kādu fukntieri, atmetot pārējos jautājumus, kas būtu jāņem vērā lai tā ideja būtu līdz galam reāla.

    Arta rāzojums atmet malā aktīvākos vēlētājus (pensionārus) un pieņem klāt neaktīvos (nepilsoņus). Bet būtībā idejai nav ne vainas un tā nav pretrunā ar manu rāzojumu – ka blogu iemītnieki un it sevišķi IT nozares webā mītošie darbinieki ir fantastiski ierobežoti un izolēti savā skatījumā uz pasauli – viņ visi ir savienojušies ar saviem blogiem, viens otra blogu lasa, pakāpeniski viņiem visiem domas bīdās vienā virzienā (pat opozīcija nav jāņem vērā, tie vienkārši arī par to pašu domā bet tikai pretēji) un galarezultātā veido homogēnu pašizolējošu masu.

    Un šo rāzojumu (manu novērojumu) apvienojot ar Arta rāzojumu, faktiski tur ir zināms domugrauds par šiem pašizolētajiem īpatņiem.

    Atbildēt
  4. hmm

    Es jau padomaaju, bet tu tak ir paarmudrijies… Cik pilsonju ir inbox.lv unikalajos hostos? 😀 Labi, lai veleetu, taga veel peec jaunaas sisteemas, pilsonim ir jaiet konkreetaa iecirknii pakalj peec aploksneem un kartinjaam. Un kaadas balsis tu gribi ieguut? Iedomajies kaa shaada sistema darbotos internetaa? Tas tev nav, eju kur gribu, veelu par ko gribu. Aizej uz vienu resursu, a tur priekshaa – shiis paketes mees neapkalpojam, jums vaidziigs cits ruuters, vish atrodas zem citas adreses. Arti, nejauc dazhaadas lietas… atstaa internetu kads vish ir, taa jau pa daudz politikas.

    Atbildēt
  5. hmm

    Tas, par ko vaidzeetu domaat, vai neeksistee kolektiivais intelekts? Kaa to ietekmeet, virziit. Kaadreiz straadaajot bodee par paardeveeju, neviljus aizdomaajos, kaapeec cilveeki vienaa dienaa grib vienu un to pashu preci, lai gan vinja staaveejusi jau kaadu pusgadu un nevienam nekad nav pat intrese bijusi.

    Atbildēt
  6. CooLynX Raksta autors

    hmm, šajā gadījumā bija tikai divi konkrēti piemēri, lai saprastu apmērus un ideja, lai saprastu kā to darīt.

    Šeit pat nav detalizēta apraksta ar to, ko te Vaards rāzoja, ka ir jāņem vērā visādi papildus apstākļi, kas ietekmē gala rezultātu. Pirmo reizi dzirdu tādu vārdu rāzot.

    Gemius Audience pētījumā ir pieņēmums par reālo auditoriju, nevis mistiskiem datoru cepumiem. Tieši tāpat arī CVK datos ir reāls skaitlis ar derīgiem biļeteniem. Šie skaitļi ir salīdzināmi. Iegrimt detaļās var pēc tam un sarēķināt cik procenti no 52% interneta lietotājiem ir balsstiesīgi. Bet tas konceptuāli nemainīs ideju, mainīsies tikai auditorijas lielums.

    Atbildēt
  7. normunds

    Pirms vēlēšanām aptaujas visādās marginālās lapelēs prognozēja Visu Latvijai spēcīgu pārsvaru pār tuvākajiem konkurentiem. realitātē jaunizceptie interneta viedie statistiķi nebija ņēmuši vērā pašu galveno – kas ir viņu auditorija, kā tā korelē ar vēlētāju skaitu un vēlētāju vēlmēm.

    Šāda veida pseidozinātniska pieeja potenciālās vēlētāju auditorijas izskaitļošanā un “paņemšanā” izraisa smaidu. Šo varētu ieteikt kā labu un interesantu smadzeņu treniņu studentiem, lai pamodelē situāciju, bet tas nav reālā dzīvē īstenojams projekts. Reālā dzīvē būs grūti izdarīt caur pakaļu: pielasīt projektam mērķauditoriju. Dzīvē (tajā kas ārā) parasti notiek otrādi – mērķauditorija grupējas ap projektu. Pie tam visi iepriekšējie aprēķini par to cik liela auditorija ir katrai konkrētai partijai ir precīzi par 20%, pārējie 80% ir tas kā vēlētājs subjektīvi uztver viņam priekšā nolikto partiju un ko viņš pats no tās sagaida – jau pieminētajai Visu Latvijai “objektīvi” vajadzēja salasīt daudz vairāk nekā tie 2% Rīgā, bet viņi bija piemirsuši, ka pašvaldību vēlēšanas nav poligons krievu izvešanai, RD pārziņā ir gandrīz tikai un vienīgi saimnieciskie jautājumi, kuru risināšanā viņi ir maigi izsakoties nepieredzējuši.

    Atbildēt
  8. Vaards

    Normund, “Visu Latvijai” ir tipisks gadījums par ko es tur augstāk “Rāzoju”. Visi šietie jaunie gruķi Iesalnieki u.c. krievu sūtītāji ir aktīvi interneta lietotāji, saveidojuši kaudzi ar visādām organizācijām, lapelēm un citiem fufeļiem. Teorētiski vajadzētu būt, ka tā viņi aptver lielu mērķauditoriju, bet patiesībā sanāk, ka tā viņi tikai paplašina savu iedomāto un virtuālo pasauli. Tā viņi tur dzīvo, viens otra lapā skatās, spamo, atbild uz aptaujām. Lai gan pat bērnam ir skaidrs, ka viņu atbalstītāju kopums ir konstants 1% ar kapeikām.

    Tas pats ar Coolynxa lapu un kādreizējiem Firefoks cienītājiem. Šeit tika prognozēti visādi firefoksa brīnumi, piekritēji un glorificēti tie maģiskie 3% forefoksa lietotāji. Un ja vēl tie 3% izrādīja nelielu pieaugumu, tad IE tika pasludināts faktiski par jau nomirušu.

    Patiesība ir savādāka. Es varu iziet no kabineta, uzprasīt normāliem cilvēkiem-datorlietotājiem (tādiem, kas pat draugiem.lv caur proxy māk lietot) viņi vispār nezinās, ka ir tāds Firefokss. Viņus tas pat nekādi nekratīs un neko nenozīmēs.

    ===

    Nav jāuztver Coolynxa rakstītais tiešā veidā. Ir jāuztver, ka šādas te iedomātās pasaules savā lokā glorificē kaut kādas vērtības. Tādejādi apzinot attiecigā pasaulītes lielumu, identificējot šīs pasaulītes (ir vēl visādas virtuālās foto psaules u.c. tamlīdzīgas man zināmās), un tad var (iespējams) ar zinošu sociologu palīdzību šo pasauļu iemītniekus bīdīt dažādos virzienos.

    Atbildēt
  9. Didulis

    Hmm? Es kaut kā nemanīju tādas prognozes par “Visu Latvijai”. Viss ko par šo partiju manīju bija daži spama komentāri ziņu portālos un blogos. Rīgas domei bija prognozējams, ka būs liels pārsvars vismaz 2 partijām, taču pārējās 2 nedaudz pārsteidza. Manai pašvaldībai arī bija gaidāms tāds rezultāts kāds sanāca, tik pārsteidza Tautas partija, kas aktīvi spamoja pa labi un kreisi, rezultātā iegūstot tikai vienu mandātu. Tātad skrejlapas neiedarbojās tik labi kā vides reklāma pie katras bedrainās ielas – “Ja vēlēsi par partiju xxx, šī iela tiks salabota” (tā partija pašvaldībā ieguva 3 mandātus). Pārējo partiju aģitācijas materiālus vienkārši neredzēju, tādēļ nedēļu pirms vēlēšanām vēru vaļā CVK mājas lapu un gāju cauri kandidātu sarakstiem, cerībā ieraudzīt patīkamus uzvārdus. Šogad kaut kā uzsvars bija uz Rīgas domes vēlēšanām, kā rezultātā arī citu pašvaldību iedzīvotājiem pat radās maldinoša ilūzija, ka citi kandāti nemaz nav. Tāda aģitācijas programma būtu saprotama uz Saeimas vēlēšanām, taču pašvaldības vēlēšanām tas bija drusku par traku.

    Atbildēt
  10. audis

    shitas viss ir kakjim zem astes, skaties kaa gribi…. ja tu arii atradiisi lojaalos apmekletaajus utt.. tas nemaina lietas butibu ka varees kraapties un diezgan vienkaarshi.. uzskatu ka shii ideja/ierosinaajums ir bezjedziigs…

    Atbildēt
  11. hmm

    Tak man pie kajas. Tapat ir kreisie – labie speeki, opoziicija poziicija, labuma nekaada. Ir interneta auditorija ir viedoklji. Un kam tas intresee? Tu domaa, ka vari rakstiit, briivi runaat, ir radiita iluuzija ka viss ir kartiibaa, ka kaaadam tavs viedoklis intresee, tu ceri ka speesi ietekmeet lietas. Cilveekiem ir raksturiigi ticet pasakaam, par saulainu rozhainu naakotni. Un dziivot iluuzijaa…

    Jaa, es nepiedzimu kapitalismaa. Es pazistu krievu socialisma plusus, miinusus. Arii taa bija pasaka par saulainu rozhainu dziivi. Bet realitaate ir taada, ka apkart mums valda tirgus ekonomika un ljaunais kapitalisms. Reali apakshaa visam ir nauda, nauda un nauda. Taa valda paar partiju kontiem, cilveeku kabataam, galvaaam. Un vieniigais par ko cilveeki domaa ir: “Cik daudz naudas man buus.”

    Cilveeks ir meeslu fabrika. Vinjam ir pilniigi pajaat par ko balsot, ko izveleeties. Ka tik naak nauda, ir darbs, miers, stabilitaate, ir ko eest un ir ticiiba, ka kaadreiz mani beerni dziivos labaak par mani.
    Shii ir sisteema un mees esam taas vergi. Kaut kur dzirdeeju, ka verdziiba nekur nav pazudusi, bet tikai pashi cilveeki ir pamainiijushi taas formu.

    Atbildēt
  12. henrymighty

    To audis: nav jau runa par krāpšanos, runa ir par instrumentu – tas ir gana parocīgs.

    Par vēlēšanu rezultātiem. Interesanti ka ~1 – 6% (atkarībā no ciema) no derīgajām vēlēšanu aploksnēm ir vējā.

    CVK lapā parādās par katru ciemu derīgo vēlēšanu aplokšņu kopskaits X un pēc tam derīgās vēlēšanu zīmes Yn katrai partijai. Sasummējot partiju iegūto nesanāk ne skaitlis X, ne 100%. Kas varētu būt par knifu?

    Piem. Vecumnieku novads (derīgo vēlēšanu aplokšņu kopskaits: 3468)
    1. PARTIJA “LPP/LC”, “TAUTAS PARTIJA” 1667 48.07%
    2. ZAĻO UN ZEMNIEKU SAVIENĪBA 1215 35.03%
    3. PARTIJA “TĒVZEMES NACIONĀLO SPĒKU SAVIENĪBA” 502 14.48%
    Partijām kopā 97,5%

    Vai Mālpils novads (derīgo vēlēšanu aplokšņu kopskaits: 1420)
    1. VIENOTI MĀLPILIJ 1208 85.07%
    2. VISU MĀLPILIJ – VISU LATVIJAI 129 9.08%
    Abām partijām kopā 94,15%

    Varbūt kāds knifs? Bet ņemot teiksim vidējo 3% kļūdainie no 800000 sanāk 24000 nošāvuši greizi ar aizpildīšanu!? Diezgan padaudz.. Ko tad tur varēja tādu sastrādāt?

    Atbildēt
  13. normunds

    Ko tad tur varēja tādu sastrādāt?

    Elementāri – salika abas vēlēšanu zīmes vienā aploksnē. vai neielika aploksnē vispār.

    Atbildēt
  14. Mārcis

    Vaards: Firefox šobrīd lieto vairāk par 40% no visas populācijas :))

    Autoram: Ideja nemaz nav peļama. Protams, no kopējiem cipariem jāatskaita nepilgadīgie un nepilsoņi, taču tāpat pietiekami daudz cilvēku paliks.
    Manuprāt, pastāv risks sačakarēt savu pamatbiznesu saistot tajā iekšā politiku – citu partiju piekritēji var novērsties, nepildot solījumus lietotāji var būt dusmīgi, utt 🙂
    Anyways, doma laba 🙂

    Atbildēt
  15. hren

    Lai cik netispiski tas nebūtu, šoreiz jāpiekrīt Vaarda viedoklim. Kā tagad moderni teikt “Web 2.0 komunikācija” ir efektīva tikai attiecīgās mērķauditorijas robežās, bet ne suņa nedod, ja vairums mērķauditorijas aktīvi nelieto internetu…

    Atbildēt
  16. ZBH

    normunds : bez aploksns peec proceduurs nevar iemest – cerberam pie urns iraid jaatraucee iemest pliks ziims.

    CooLynX : man neir inbox.lv kont kaa sugs. manai rodnjai ar ne. vairaak desmit inboxist seezh aiz viens IP, un maajaa shiem inet neir. protams, tas, ka skaitl iraid lot liidziig, iraid lot incant, bet shiis grups, baidos, paarklaajs krietn mazaak kaa 99%-iig.

    Atbildēt
  17. Muulis

    Vaards: Par “VL” prognozētajiem graujošajiem panākumiem vēlēšanās gribējās pasmaidīt, jo taisnība Tev ir. Droši vien, ja geju klubā sarīkotu aptauju, tad atklātos “graujoša patiesība”, ka 97% Latvijas iedzīvotāji īstenībā ir homoseksuāli 🙂

    Atbildēt
  18. UniBall

    Par VL – nav tik traki. Shur tur shiem pat ir vairaak par 10%, arii manaa OGREE VL ir dabuujushi 2 vietu ( VL saraksts kopaa ar PS – PARTIJA “VISU LATVIJAI!”, “PILSONISKĀ SAVIENĪBA” 15.23%)

    Atbildēt
  19. Atbalss: Nākamajās vēlēšanās uzvarēs Tvitera Partija (TP) | Pods.lv

  20. trakais purva aazis

    sheit nav nevienas partijas, kuraa partiju biedru skaits buutu lielaaks par 0.1% no balstiesiigajiems, taatad buutiibaa pilniiibaa visas ir totaalas siikpartijas un liela starpiiba starp taam 0.1% vai 0.01% nav, jo visu izskjir nauda un reklaama

    Atbildēt

Atbildēt uz komentāru Mārcis Atcelt atbildi

Tava e-pasta adrese netiks publicēta. Obligātie lauki ir atzīmēti kā *