Elektroniskās deklarēšanas sistēma

Tā kā esmu students un maksāju par studijām un pēc likuma katram LR pilsonim pienākas nodokļu atmaksa par mācībām vai ārstnieciskiem izdevumiem, kas sastāda smieklīgo, vai kādam varbūt arī ne tik smieklīgo, summu 150Ls. Tad, lai saņemtu šo summu ir nepieciešams katru gadu iesniegt deklarāciju, lai balstoties uz to varētu saņemt šo nodokļos pārmaksāto summu.

Man kā interneta cilvēkam bija saistoša ideja piereģistrēties VID piedāvātajā sistēmā Elektroniskās deklarēšanas sistēmā (EDS), kur it kā var to visu nokārtot bez skraidīšanas uz pašu VID. Šogad gan deklarāciju iesniedzu papīra formātā, bet nākamgad jau parakstīju līgumu par elektronisko ienākumu deklarēšanu. Jāsaka godīgi, ka šajā pasākumā laba ir tikai ideja. Saklausījies šīs sistēmas slavināšanas tekstus, no kādas izpalīdzīgas VID darbinieces, es teju vai noticēju par tās iespējām un manas dzīves atvieglošanu. Gandrīz vai aizskrēju uz darbu un piedziedāju pilnas ausis arī kolēģēm grāmatvedībā.

Pirmā vilšanās jeb atgriešanās realitātē man bija brīdī, kad saņēmu paziņojumu par to, ka esmu piereģistrēts viņu sistēmā un varu sākt darboties. Jāpasaka gan uzreiz, ka aizdomas par to, ka tur viss nav tik spīdoši kā tas ir rakstīts bukletos, jau radās brīdī, kad iesniedzu savu līgumu. VID darbiniece man, ar nelielu ironijas devu, paziņoja, ka tagad vēl kādu brīdi nāksies pagaidīt līdz tehniskie darbinieki mani iereģistrēs viņu sistēmā. Piereģistrēties EDS nav tas pats, kas kļūt par Hansabankas internetbankas lietotāju. Par citām bankām nezinu. Nu lūk, atgriežoties pie paziņojuma, atnāca man uz e-pastu sūtījums par to, ka varu sākt to sistēmu lietot. Sūtījumā bija gan minēti lietotāja dati, bet nekur nepazibēja nekāda informācija kādai sistēmai tas viss ir paredzēts. Pat nebija minēts, ka tas nāk no VID. Vienīgais, kas “nodeva”, ka šī informācija nāk no VID ir epasta adrese…

Es atļāvos nosūtīt pāris ieteikumus par to kā kaut nedaudz uzlabot komunikāciju ar lietotājiem, bet domāju, ka mans sūtījums aizgāja podā.

Kāpēc es rakstu šo sāpjpilno sacerējumu? Tā sanāca, ka šodien tikos ar vienu ietekmīgu cilvēku, kas… nav būtiski. Vienkārši mēs aizskārām tēmu par šo EDS sistēmu un viņš man pastāstīja, ka viņam ir daudz vairāk komentāru par to nekā man. Izrādās, ka reāli tā sistēma dzīvē nedarbojas un patiesībā pat apgrūtina dzīvi nevis darbojas, lai to atvieglotu.

Tagad es saprotu kāpēc cilvēki nesteidzās izmantot šos e-servisus, kas tiek ieviesti valsts iestādēs. Tie nav izstrādāti ar mērķi palīdzēt cilvēkiem, bet gan ķeksīšiem, lai attiecīgās personas varētu atskaitīties priekšniecībai un daudzos gadījumos ar šo ķeksīšu palīdzību tiek atmazgāta nodokļu maksātāju nauda. Žēl.

8 komentāri par “Elektroniskās deklarēšanas sistēma

  1. karuuzo

    Tā kā es zinu šo sistēmu no otras puses, gribu nedaudz oponēt pēdējam izteicienam. Nejau par naudu, to es atstāšu brīvam lidojumam 🙂

    Sistēma tiek veidota ne pirmo gadu un reālās sistēmas iespējas ir pietiekami lielas un vilinošas (ar to es domāju, darbu atvieglojošas). Problēma jau nav EDS, bet gan cilvēku attieksme:
    Pirmkārt, ja nav tā, kā esmu pieradis – sūds;
    Otrkārt, instrukcijas ir priekš nūģiem, es pats esmu gudrs;
    Treškārt, ko var izdarīt rīt, nedari šodien.

    Es nesaku, ka EDS ir ideāls un nav gļukains, bet nevar dēļ viena e-pasta un “viena ietekmīga cilvēka” (parasti šie ietekmīgie cilvēki ir pārāk ietekmīgi, lai pārslēgtu savas smadzenes no opcijas “es pats visu zinu” uz “vai varētu palīdzēt”, tāpēc viņu viedoklis būtu pēdējais, ko es ņemtu vērā) uzspiest labai idejai zīmogu “sūds”. Reāli EDS visu laiku attīstās un ir cilvēki, kas to lieto un priecājas, ka dokumentu var iesniegt vakarā sēžot mājās un dzerot tēju, nevis tusējoties VID pieņemšanas telpās darba laikā. Un, jo vairāk EDS lietos, jo vairāk VIDs būs spiests pie tā piestrādāt.

    m

    Atbildēt
  2. stranger

    Tā kā es arī izmantoju šo sistēmu, tad arī kaut ko piebildīšu.
    Daļēji piekrītu gan autoram, gan komentētājam: sistēma nav ideāla, bet uzlabojas. pagājušo gadu nekādi nevarēju deklarācijā ielikt dzīvības apdrošināšanu, bet šogad nekādu problēmu… No otras puses: varu jau mājās pie kafijas tasītes sataisīt deklarāciju, bet zobārsta kvīts man tāpat nākošajā dienā jāstiepj pašam uz VID.

    Atbildēt
  3. Atbalss: VID EDS datu noplūde | Pods.lv

  4. Skaidrīte

    Par fizisko personu atskaitēm nevaru tik smalki spriest,toties Juridiskām tā ir ļoti veiksmīgi izveidota iespēja iesniegt dokumentus,protams varbūt ir kaut kādas nepilnības,bet tās nav tik būtiskas lai nopeltu veikto darbu.Aizpildot formas vai pievienojot tās no sistēmām nevajag izgudrot neko jaunu,tikai veikt pareizi attiecīgās formas prasības.
    Lai visiem veicas!

    Atbildēt
  5. Atbalss: Mantiskā stāvokļa deklarācija jeb nulles deklarācija | Pods.lv

  6. Kaķkope

    Jāpiekrīt tiem, ka šī sistēma ir laba grāmatvežiem, uzņēmējiem, kam ar to jādarbojas daudz. Parastam nodokļu maksātājam, kam visu ietur darba vietā un ir tik tiešām reizi gadā vajadzīgs saņemt atpakaļ maksu par mācībām un medicīnas pakalpojumiem, to darīt nav saprātīgi, jo:
    1) izrādās, ka šī sistēma nesadarbojas ar vecām datorversijām unm ne katram pieejamas jaunās;
    2) ja cilvēks ir ar humanitāru izglītību, izteikti neko nejēdz no skaitļiem un viņam deklarācija vai tepiķa musturs ir viens un tas pats,tomēr ir ērtāk iet uz VID Klientu apkalpošanas centru, lai darbinieks deklarāciju aizpilda papīra formātā un iedod parakstīt. Bez tam var arī nokopēt un iedot, lai uzliek zīmogu par saņemšanu;
    3) Kopumā elektroniskā sistēma nevieš uzticību tādā ziņā, ka iznāca saskarties ar problēmu, kad Pārdaugavas KAC darbinieces Škerškāne un Lovčinovska ļoti nekorektā veidā mēģina izspiest no nodokļu maksātāja kas neveic saimniecisku darbību, naudu, pamatojoties uz argumentu “mums te sistēmā izlēca, ka jūs saņēmāt naudu pēc koda 2021” un viņas šo dokumentu atsakās papīra versijā uzrādīt. Līdz ar to nav saprotmas, kas un kādā veidā tur “izlēca” un kas ir tā autors. T.i. – prasa naudu BEZ dokumentāla pamatojuma, jo sistēmā tā izdomājusi. Tā kā Lovčinoskas minētais izmaksas datums pilnībā neatbilst faktiskajam, kā arī attiecīgajai darbībai tāds kods nevar būt, tas nozīmē, ka sistēma paver arī milzīgas iespējas krāpniecībai, nekompetentu, iespējams, arī korumpētu ierēdņu patvaļai un fiktīvu elektronisku dokumentu izmantošanai klientu, prasti sakot, “apjāšanai”, kurus pēc tam var veikli dzēst un teikt, ka nekā nebija . Sistēmā viņiem izleks, ka man vai Jums pieder kāda Kargina villa un jāmaskā nekustamā īpašuma nodoklis, izleks, ka esat cūku fermas īpašnieks u.tt., jo diemžēl, vismaz konkrētās darbinieces nav izrādījušas ne mazāko vēlmi noskaidrot faktiskajai situācijai neatbilstošā dokumenta izcelsmi. Tas ir sistēmas mīnuss un trekns, kaut kopumā dažādi elektroniskie pakalpojumi ir labi un ietaupa laiku un naudu.

    Atbildēt

Ieraksti komentāru

Tava e-pasta adrese netiks publicēta.