Jaunā TVNET tapšanas aizkulises

Piektdien man kolēģis atsūtīja saiti uz lielisku interviju ar TVNET veidotājiem, kurā ļoti detalizēti tiek stāstīts par jauno TVNET versiju, kas tika palaista pagājušā gada nogalē.

Daudzi, iespējams, ievērojuši, ka viens no Latvijas lielākajiem ziņu portāliem TVNET 2009. gada beigās ir mainījis savu izskatu un, kā izrādās, ne tikai to. Ziņu portālu dizains ir pietiekami specifisks, jo bieži vien jāapvieno dažādas pretrunīgas intereses,  piemēram, pārskatāmība, ērta lasīšana, un reizē daudz vietas reklāmai. Tas viss dizainera darbu tikai sarežģī. Tādēļ par izmaiņu iemesliem un to, kā gājis, nolēmām aprunāties ar pašiem autoriem. Intervijā piedalās TVNET direktors Ivars Bauls un dizainers Oļegs Baļss.

Patiesībā biju nedaudz pārsteigts par to cik ļoti sakrita atsevišķi uzdevumi, kurus TVNET komanda mēģināja risināt ar jauno dizainu, ar tiem, ko mēs centāmies realizēt ar jauno Apollo pirmās lapas dizainu.

Ļoti patika arī dizaina skices, jo tās sniedza man atbildi uz jautājumu, kas līdz šim netika atbildēts — kāpēc, tad TVNET tik ļoti ir līdzīgs Apollo?

Sāksim ar iemeslu kāpēc mainīt kaut ko.

1. Kāds bija iemesls TVNET dizaina izmaiņām?

IB: TVNET iepriekšējais dizains tapa 10 gadus atpakaļ, 2000.gada pašā sākumā. Protams, vairākkārt tika mainīta pirmā lapa un sadaļas, tomēr 10 gadi ir ilgs laiks, tas arī ir galvenais iemesls kādēļ veidojām no jauna, nevis uzlabojām. Svarīgi piezīmet, ka TVNET nav notikusi tikai dizaina maiņa, viss TVNET ir uzbūvēts pilnīgi no jauna.

OB: TVNET gadu gaitā apauga ar daudziem jauniem elementiem, pārādījās jaunas tematiskās sadaļas, kas vairs neiekļāvās tā sākotnējā dizainā.

Manā arhīva ir saglabājies ieraksts par to, ka TVNET pirms pieciem gadiem veica būtiskas izmaiņas un modernizēja sava portāla izskatu, kas nodzīvoja līdz pat nesenajām pārmaiņām. Savukārt, DELFI pirms diviem gadiem, tomēr nolēma, ka neveiks būtiskas izmaiņas un palielināja tikai reklāmas laukumu platumu labajā malā. Šķiet, ka lietotāji toreiz nemaz nesaspringa.

Baumu līmenī biju dzirdējis par to, ka TVNET 2009.gada pavasarī plānoja palaist pilnībā pārtaisītu portāla versiju. Tā kā TVNET bija viens no progresīvākajiem dizainiem ar staipīgo izkārtojumu, kas tik ļoti visiem patika, tad domāju, ka viņi veiks drīzāk funkcionālas nevis dizainiskas izmaiņas.

IB: Darbs faktiski sākās 2008. gada 1.septembrī, kad tiekoties ar Oļegu pārrunājām pamatuzdevumu. Ar pārtraukumiem, tomēr kopējais process vienalga prasīja gandrīz gadu, kopsummā ar visām starplapām tapa varāk kā 100 skiču, pirmajai lapai ap 30 dažādu variantu.

Pēc skicēm gan vairāk šķiet, ka lielāko daļu no laika notika ņemšanās ap augšējo izvēlni. Satura daļa būtiski mainījās tikai pašās beigās. Pieļauju domu, ka gumijas stiepšana bija saistīta ar tehnisko pusi, kad puiši ņēmās ar pašas platformas programmēšanu.

Manuprāt, ļoti pareizs uzstādījums TVNET gadījumā par vecās lapas struktūras saglabāšanu.

IB: Pirmais un galvenais uzdevums bija cik iespējams saglabāt pirmās lapas struktūru jeb satura bloka izvietojumu, tas mūsuprāt šķita vissvarīgākais, lai TVNET lasītājiem nebūtu atkal “jāmācās” rīkoties ar portālu. Faktiski uzdevums sākās ar TVNET “galvu”, jeb lapas augšdaļu kurā sīkāk tika izdalītas sekojošas lietas — logo īpatsvara palielināšana labākai atpazīstamībai, laika ziņu pasniegšanai, meklētājam un rīku joslai, taču protams pats galvenais — pamatnavigācija, kura tad strukturāli arī ir galvenā izmaiņa. Proti, izpētot lietotāju klikšķu intensitāti, secinājām, ka lietotāji izmanto horizontālo navigāciju, bet vertikālo, kura atradās kreisajā pusē praktiski nelieto, līdz ar to tika pieņemts lēmums pārdalīt noslodzi koncentrējot to lapas augšpusē.

Varbūt kļūdos, bet nezin kāpēc man šķiet, ka viņi to nerealizēja, jo diezgan kardināli izmainīja pirmās lapas izskatu un tas ļoti būtiski atšķirās no iepriekšējās versijas. Par ko arī saņēma lasītāju pārmetumus.

Līdz galam tā arī nesapratu par cik procentiem ir palielinājies lapu rādījumu skaits, jo atbildot uz otro jautājumu runā par 20% pieaugumu, bet uz septīto auditorija jau ir pieaugusi par 25%.

Svarīgs faktors ir arī atvērta raksta izkārtojums, kuru mainījām principiāli — proti, zem virsraksta ir izkārtota gan rakstiska gan video, audio un foto informācija kurā var pārslēgties ar tabiem, faktiski atvērta raksta izkārtojums ir pats svarīgākais, jo ir noslogots pat vairāk nekā pimā lapa, un škiet ka mums izdevies to atrisināt, spriežot pēc skatīto lapu apjoma 20% pieauguma.

7. Kā jaunais dizains ir ietekmējis TVNET?

IB: Statistiski par 25%, kas ir ārkārtīgi daudz, palielinājies skatīto lapu apjoms, kas nozīmē ka dizains paveic galveno – rada interesi par saturu. Kas svarīgi mums pašiem – ir liels prieks strādāt jaunā un sakārtotā vidē.

Lai arī kāds bija pieaugums, prieks, ka viņiem tas tik labi nostrādāja. Lieliem portāliem tā ir sāpe, jo satura ir tik daudz un šķiet, ka viss ir svarīgs, bet cilvēki vairumā gadījumu skatās tikai to, kas ir izcelts pirmajā lapā.

Beidzot esam nonākuši arī līdz mani interesējošo jautājumu, kas ilgu laiku nelika mieru.

4. Sadaļu krāsas, atteikšanās no oranžā pāsvara un TVNET kļūšana vizuāli krietni baltākam – vai Jūs nebaida vizuāla līdzība ar Guardian vai Apollo?

Pirmajā momentā tiešām bija neliels šoka moments, jo TVNET tiešām ļoooti līdzinājās Apollo. Par līdzību ar Guardian, es uzzināju nedaudz vēlāk.

Patiesībā biju apjucis, jo zināju, ka kaut kad būs jaunā TVNET versija, bet uzticami avoti informēja, ka tas noteikti nebūs augustā un pat ne septembrī, kad mēs palaidām Apollo. Diemžēl jau vairākus gadus es neticu tādām lietām kā sagadīšanās, nejaušība vai veiksme, jo skaidri zinu, ka visas šīs lietas ir loģisks notikumu iznākums, kas ir atkarīgs no mūsu darbības vai bezdarbības. Tāpēc nu nekādi nespēju atrast loģisku skaidrojumu tam, ka gudrie prāti, strādājot divās atšķirīgās komandās, varētu “nejauši” izveidot gandrīz perfekti līdzīgu dizaina elementu, kas ir gan Apollo, gan TVNET bloku virsrakstiem.

Iespējams, ka es atradu atbildi, kas vismaz man salika punktus uz “i”.

Sāksim ar Guardian, kas kalpoja par pamatu jaunajam TVNET izkārtojumam, ko neslēpj arī viņi paši.

IB: TVNET pamat dizaina elements ir lapas augšdaļa, jeb galva pats TVNET ir ziņas, visam jābūt pakārtotam tieši tam, nevis kaut kādiem mazfunkcionāliem laukumiem, kuri eksistē, lai “stiprinātu brenda identītāti”. Kas attiecas uz Guardian — tas tik tiešām ir viens no labākajiem portāliem pasaulē un ir idejas, kuras aizguvām. Kas attiecas uz apollo, nav skaidrs tikai tas brīdis kurā apollo ieguva TVNET dziaina skices, jo pirmās lapas dizains TVNETam bija gatavs jau 2009.gada pavasarī, tātad ilgi pirms apollo palaišanas. Mēs izvēlējāmies tomēr izmantot mūsu dizainu, jo katrs pats zina kur ko ņēmis 🙂

Te ir ekrānuzņēmums no Guardian izkārtojuma, kas bija iestrādāts TVNET 2008.gada skicēs. Izcēlu tikai bloka virsrakstu.

Atzīmēju to pašu TVNET bloku virsrakstam 2008.gada skicē.

Principā līdzība ir niecīga, jo TVNET gadījumā ir izvēlēta šaurāka augšējā līnija un attālums no tās līdz tekstam ir lielāks. Guardian variantā augšējā līnija ir biezāka un ir lielāks attālums līdz apakšējai līnijai.

Pārējiem blokiem skicēs bija vecie virsraksti. Piemēram, lasītāju komentāru skates galva, kura man šķita perfekti realizēta. Šādi saturs izskatījās līdz pat septembrim. Satura bloki izskatās diezgan haotiski. Pietrūkst kaut kāda būtiska nianse. Iespējams, ka tas bija viens no iemesliem kāpēc tas dizains tik ilgi tika marinēts šādā izskatā.

Nu un beidzot septembrī (skices datums – 09.09.2009) radās apgaismība, ka blokiem jābūt tieši šādiem, kas arī padarīja to baudāmu.

Es pat atļāvos salikt to animācijā, lai pārliecinātos vai tas nav acu apmāns. 😉

Šī elementa dēļ arī TVNET tik ļoti līdzinās Apollo dizainam, jo kā vienā tā otrā portālā šī ir būtiskākā dizaina sastāvdaļa. Profesionāļi zinās teikt, ka dizainā būtiskākās ir nianses.

Tā kā dizaini pavisam nejauši ir sanākuši tik līdzīgi, tad nav vairs jēgas arī turēt sveci zem pūra. Te ir viens no iemesliem kāpēc mēs saviem blokiem izveidojām šādu augšiņu. Sponsoru logotips bija viens no uzstādījumiem, kas tika doti mūsu māksliniekam, ko vajadzēja ņemt vērā pie bloku galvas izstrādes.

Tā noteikti nav mūsu novitāte, vienkārši tas bija viens no racionālajiem pielietojumiem, kurus ņēmām vērā, kad strādājām pie jaunā dizaina. Ja pavisam godīgi, tad dēļ šī joka gan bija liela cemme.

Patiesībā esmu ļoti priecīgs, ka mēs nepalaidām visu portālu jaunā izskatā, bet gan tikai pirmo lapu. Jo šobrīd man nezin kāpēc ir tāda sajūta, ka TVNET rakstu līmenis arī būtu sanācis ļoti līdzīgs Apollo.

Varu nomierināt satrakoto publiku, ka mums top rakstu līmenis un tas noteikti nebūs līdzīgs TVNET, lai izvairītos no šādām sakritībām vai nejaušībām.

Šis raksts pilnīgi noteikti nav domāts, lai kaut kādā mērā apmelnotu TVNET vai tā veidotājus. Spriežot pēc intervijas, TVNET veidotāji jau ir saveidojuši sazvērestības teorijas un iespējams tāpēc arī tapa šī intervija. Parasti nesaskaņas starp cilvēkiem veidojas tādēļ, ka dažādi cilvēki caur atšķirīgām prizmām skatās uz vienām un tām pašām lietām, kā arī informācijas trūkuma dēļ. Tāpēc arī notiek ķīviņi, jo katrs aizstāv savu patiesību tāpēc, ka redz lietas citādāk. Šī iemesla dēļ arī mēģināju papētīt sīkāk šo lietu, lai pastāstītu kā es to redzu. Mana sazvērestības teorija. 🙂

Es esmu par godīgu konkurenci, atklātību un labāko ideju aizgūšanu. Nav nepieciešams izgudrot divriteni, ja kāds to pirms tevis jau ir izgudrojis. Prātīgāk ir šo divriteni uzlabot. Tā ir globāla tendence, kad daudzi portāli sāk līdzināties viens otram. To arī rakstīja Gusts savā blogā.

2. Cilvēki brēc cik ļoti lapa kopēta no Apollo vai Dienas. NU protams, ka būtu amizantāk, ja TVNETs būtu nokopējis dizainu no Delfi 😀 Bet cik no Jums lasa ārzemju portālus? Cik no Jums vispār orientējas tādā jomā kā web-dizains? Cik no jums vispār orientējas tādā jomā kā mode? Redz web-dizaina lauciņā pēdējos gados arī diktē modes tendences (to savulaik aizsāka drukātā prese, kad žurnāli vairs nelīdzinājās grāmatām ar monotonu tekstu) un web-dizains kļuva par veselu zinātni, kurā tika pētīts, kas un kā padarītu informācijas uztveri ērtāku. Webā vienmēr un visur galvenā būs informācija, neskatoties uz to kādā papīrā tā ietīta! Tad nu tā – varu atklāti pateikt, ka Latvijā neviens to nepiekopj – te nu es to pateicu – un ne jau tādā ziņā, ka visu dara haotiski, nē, tādā ziņā, ka divriteni nav jāizdomā no jauna, ja to jau kāds ir izgudrojis rietumos. Visi portāli Latvijā savas dizaina tendences ir smēlušies no ārzemju priekšgājējiem un Latvijā neviens no neviena neko nesper. Atveram www.apollo.lv, atveram www.tvnet.lv un atveram www.guardian.co.uk – to sauc par dizaina TENDENCI, nevis dizaina speršanu. Atveriet www.times.com, www.latimes.com, www.bbc.co.uk.

Šajā sakarā atgādināšu, ka Apollo pirmā lapa izskatās šādi, jo tika paņemts, manuprāt, labākais no vecā DB.lv, kas nu jau ir zudis jaunajā versijā un būs arī viena lieta, kas tiks aizgūta arī no TVNET.

Liels paldies Designblog.lv un TVNET veidotājiem par lielisko interviju.

20 komentāri par “Jaunā TVNET tapšanas aizkulises

  1. VM.turists

    🙂

    njaaa
    tvnetu varētu padarīt atkal kkādīgi citādāku, kaut ar fona krāsu lai vairāk atšķiras, jo pašreiz vienīgais kas ļauj atšķirt kurā no portāliem esi ir taba nosaukumus ar ikonu…

    Atbildēt
  2. raitis

    Tvnets ir ljoti liidziigs guardianam. Un tas nav deelj tendenceem un modes. Es nesaku, ka kaads centies kopeet aiz ljauna. Varbuut tas cilveeks nosapnjoja to lapu un pielaagojot dizainu lapas saturam sanaaca jaunaa tv neta dizains… Jaatziist, ka rezultaats man patiik, bet kaapeec nevar viekaarshi pateikt kaa ir – mees gribeejaam liidzinaaties nozares liideriem.

    Atbildēt
  3. dundurs

    Da kaada skirba-es domaju ka svarigaakais ir saturs TVnetaa nevis kkadas tur lidzibas ar apollo vai dajebko citu. un Delfi…tiklidz palielinaja reklamas laukumu lidz nenormaliibai, es tajaa pa dienaa saaku Delfi kraapt ar TVnetu un vairs atpakal neatgriezos, kaut arii lietoju visus Adbloku utt…. Fuj Delfiem….

    Atbildēt
  4. Qued

    Laikam jau autoram tēma ir dikti tuva, ja tik garā rakstā jāapgremo dizains izteikti dzeltenā portālā, kura vadītājiem pilnīgi pie d..sas tekstu kvalitāte.
    Personīgi man nepatīk augšas izvēlņu elementu bultiņveidīgie gali – uz Mac daudzās programmās tā tiek apzīmēts, piemēram, ceļš uz atvērto mapi, tb, katrs nākamais ir pakārtots iepriekšējam.

    Atbildēt
  5. #17E1E3

    Lielāku stresu sagādā apollo pilna ekrāna reklāma, kura traucē tik klāt saturam uzreiz, tas tiešām ir kretīniski. Un kāda jēga no vietnes validitātes, ja pirmais iespaids ir sačakarēts?

    N.B.
    Bet protams, ka visādi ad’i ir bloķēti, tomēr tā baltā lapa traucē.

    Atbildēt
  6. frukc

    #8 tad dēļ adblocka tas bija, es jau nodomāju, ka apollo nogļukojis, pirmo reizi pa ļoti ilgiem laikiem nupat atvēru – pirmā lapa balta! wtf?! :))) viņi 10 reizes vairāk pazaudēs uz dusmīgiem lietotājiem, kas pāries uz tvnet vai delfi, nekā iekasēs mazās naudiņas uz to ***** reklāmu. varbūt konkurenti bij šiem iemānījuši tādu ideju.

    Atbildēt
  7. tomz

    kads ir meginajis kko sadu: http://www.truecrypt.org/

    cik sapratu, tur aptuvena ideja sekojosa – uzinstalejam 2 operetajsistemas.. piem. win 7 un ubuntu.. win 7 tiek paslepta (encryptota), ubuntu publiski pieejama, visiem kas nak klauveties radam ubuntu, kur nekas nav novilkts..

    interesanti, ka tas atrdarbibu ietekmet varetu..

    Atbildēt
  8. xx

    Diezgan smieklīgi kā spriež par unikālu dizainu balstoties uz svītriņas biezumu un to cik tālu no tās svītriņas ir teksts 🙂

    LOL!
    Nekā jauna tai visā nav.
    Katrs var, protams, taisīt tā kā viņam ir ērtāk, bet tas optimālais variants ir VIENS.

    Tā pat kā autiņi kur dizaineriem ir daudz plašākas iespējas izpausties… nu kā tas nākas ka tie autiņi visi tik līdzīgi ?

    Tehniskās prasības un klientu vēlmes… tas viss kopā visus noved pie vairāk vai mazāk līdzīgiem risinājumiem.
    Kāds aizdomājas ātrāk… kāds nedaudz vēlāk… bet visi nonāk līdz tam vienam variantam.
    Nav tur pat jāšpiko.

    Atbildēt
  9. angelz

    Nu jā, par to guardian es ar biju dzirdējis agrāk, ka viņš tiek arī plašākā pasaulē atzīts par vienu no labākajiem dizainiem. Bet par tām sadaļu augšām, es pats pāris webus esmu zīmējis, un ja godīgi šāds risinājums, ar dažādām niansēm jorprojām liekas labākais un ērtākais. Varbūt nav pareizi salīdzīnāt drukātu presi ar WEB, bet arī avīzēm man Dienas biznes dizains likās visjēdzīgākais, ar būtībā šādiem pašiem Rubriku virsrakstiem. Jāņem vērā, ka dizainu Dienas biznesam veidoja polis, kas, ja jau atzīts par labu esam Bonier koncernam, tad gan jau nav zemē metams.

    Atbildēt
  10. designblog

    ohohoho : ) interesanta izmeklēšana. Kā saprotu, tad autors ir apollo dizaina autors?
    guardian, tvnet, apollo.. interesantākais nudien šķiet nevis kurš ko no kura ņēmis, bet, piemēram, reklāmas. Guardian lapā izdevās saskaitīt 3 bannerus. Eat skaitījuši TVNETā un Apollo un citos LV ziņu portālos (pirmajā lapā)? : )
    Tā ir tikai viena lieta, kas sarežģī dizainera darbu un savstarpējā līdzība pieaug (nemaz nerunājot, ka slikts banneru dizains velk uz leju arī portāla dizainu). Tādēļ te nudien daudz vairāk jāveltī uzmanība pašam uzstādījumam, ne izpildīijuma detaļām.
    Tomēr prieks, ka par to ir diskusija — varbūt dizainam patiešām visi sāks pievērst vairāk uzmanibas!

    Atbildēt
  11. vera

    ak dievs, nu cik var? kādam acīmredzot škrobe uz tvnet. atļaušos teikt, ka līdz beigām šo neizlasīju tieši nepārskatāma izkārtojuma dēļ.

    Atbildēt
  12. Atbalss: ko interneta dizains var aizgūt no drukas dizaina? | onkulis.com

  13. Atbalss: Boot.lv jaunais izskats un dzinējs | Pods.lv

  14. Atbalss: Diena.lv nomaina dizainu | Pods.lv

Ieraksti komentāru

Tava e-pasta adrese netiks publicēta.