Latvijas Mīlētāko zīmolu tops 2014

Vakar notika Latvijas Mīlētāko zīmolu topa 2014.gada apbalvošanas ceremonija. Varēja pat skatīties tiešraidē visu pasākumu. Es gan pats neskatījos, bet tas netraucē man par to uzrakstīt. Man patīk dažādi mērīšanās pasākumi, jo tur ir sportisks azarts un var gūt daudzas atziņas un mācības. Šoreiz par to kā var nokļūt Latvijas ietekmīgāko zīmolu topa virsotnē. 🙂

Latvijas mīlētāko zīmolu top 2014 Kā jau pēdējos N gadus, Google ar Inbox ir mīlētākie zīmoli Latvijas internetā. Kāds pārsteigums.

“Google” un “Inbox” jau vairākus gadus pēc kārtas ir spējuši noturēt līderpozīcijas, savukārt topa augstajā 3.vietā šogad ierindojusies pārtikas veikalu ķēde “Rimi”. Tālāk seko “Laima”, “Draugiem.lv”, “Maxima”, “Skype”, “Swedbank”, “Depo” un Top10 noslēdz “Nokia”.

Lai arī Zīmolu tops ar gadiem ir mainījies un daudzas lietas ir pazudušas, kā arī pārveidotas, tomēr ir palikusi būtība – kaut kas tiek mērīts un pēc tam apbalvots.

Tiem, kas neatceras, kas bija agrāk, man ir pāris ieraksti arhīvā par 2008.gadu, kur tika salīdzināti populārākie Latvijas portāli. Man toreiz tas bija aktuāli un es par to rakstīju.

2009.gadā bija turpinājums, kurā varēja redzēt kā ir izmainījies tops gada laikā.

Pavērsiens Zīmola topa vēsturē bija tradīcijas nostiprināšana, kad 2010.gadā tika ielikti pamati savam domēnamZimoluTops.lv, kurā toreiz parādījās arī Twitter analīzes rīka rezultātu atrādīšana. Tālāk man pazuda interese par šo pasākumu. Neatceros vairs kāpēc tā, lai gan nav būtiski. 😉

Kas mani piesaista šajā topā, ka katru gadu notiek kaut kādas izmaiņas un tajā parādās arvien jaunas iespējas, lai katrs topa dalībnieks iesaistītos tajā un iegūtu no tā vismaz kaut kādu mazumiņu. Tas ir labi no tāda viedokļa, lai popularizētu šo Zīmolu topu kā tādu – dzītu tajā trafiku. Jo, iedomājies, ka topā katru gadu figurē tikai 10 vai 20 populārākie zīmoli. Visi pārējie tūkstoši bēdīgi šņukst stūrītī. Tagad tajā ir vismaz 352 zīmoli, kas gozējas mīlētāko zīmolu topa sarakstā.

Te ir zīmolu topa pakaļgals ar tiem zīmoliem, kas internetā nav pārāk populāri. Es īpaši uzsveru, ka tas ir internetā, jo diez vai cilvēkiem tik ļoti nepatīk Coffee Inn, kā tas ir redzams šajā topā. Es pieņemu, ka fikso kredītu kantori tik tiešām nevienam nepatīk, lai arī viņi reklamējas visos stūros un ir populāri, bet nav mīlēti.

Vismazāk populārie zīmoli 2014Es gan nezinu kāpēc topa veidotāji zem mīlētākajiem topiem parāda tikai 352 zīmolus, lai gan ietekmīgāko zīmolu topā ir daudz vairāk dalībnieku.

Bet tagad paskatīsimies uz šo topu caur citu prizmu – to, kā uz to skatītos riebīgais kapitālists, kas vienkārši taisa naudu jeb dzen trafiku savam projektam. Tas nav nekas nosodāms – tāds darbs.

Iesākumam apskatīsimies ietekmīgāko zīmolu topa virsotni.

Latvijas ietekmīgāko zīmolu tops 2014Opā! Pirmajā vietā ir Dievietei, tad figurē Spoki.lv un Mammamuntetiem.lv (abus lielos portālus izlaidu, jo tie ņem uz masu).

Dievietei 2014 Dievietei – kas tas ir par zvēru un ko tas ziemā ēd? Aptuveni tā es padomāju. Lai gan, protams, es liekuļoju – es tā nepadomāju. Man ir nedaudz citādāks skats uz šīm lietām un es uz to skatos no praktiskā viedokļa – attiecīgi arī uzdodu citus jautājums. Kādus? Nu, piemēram, kā var nokļūt šajā topā vai arī kas tiek ņemts vērā analizējot datus utt. utjp. Praktiskas lietas, kuras var izmērīt – tātad var mainīt un, protams, arī manipulēt.

Tā kā Zīmolu tops visu laiku mainās, tad pieņemu, ka šis tops nākamgad būs citādāks. Iespējams, ka izlasot līdz galam, arī tavas domas mainīsies. 😉

Bet šobrīd piefiksēsim metodoloģiju, kas tiek izmantota šajā topā. Ilustrācijai arī ekrānuzņēmums ar šī brīža noteikumiem.

Latvijas ietekmīgāko zīmolu topa metodoloģija 2014 Ja ar Spokiem ir daudz maz skaidrs, jo šis projekts jau sākotnēji pozicionēja sevi kā jauniešu portāls, kurš auga pateicoties tam, ka lietotāji tajā varēja pārpublicēt “kaut kur” internetā sazvejotu materiālu (netiek smādēts jebkurš ar autortiesībām aizsargāts materiāls) un visi ar to samierinās, jo formāli tā taču nav zagšana – vai ne? Spoku lietotāji vienkārši apmainās ar jautrām lietiņām (un audzē portālam trafiku). Tas ir lētākais apmeklējum palielināšanas jeb kā es saku – trafika gūšanas veids, kas ir arī populārākais, jo to izmanto visi sociālie tīkli. Tiesa gan citi sociālie tīkli veic nedaudz lielāku cenzūru publicējamai informācijai, lai gan ideja no tā nemainās.

Principā tā ir arī veiksmes formula, lai nokļūtu Latvijas ietekmīgāko zīmolu topā, kuru šajā gadījumā veiksmīgi izmantoja Dieveitei, kas ir iekļuvusi 2014.gada topa virsotnē.

Lai labāk saprastu tehnoloģiju, kā viņi to dara, es minēšu vienu piemēru, kas ļoti veiksmīgi ir pagadījies pa rokai. Nedaudz netīrās veļas jeb aizkulises, kas parasti nav tik patīkamas, kā paša satura lietošana, lai gan sastāda neatņemamu mūsu dzīves sastāvdaļu.

Vasarā Ceha radošais kolektīvs bija nopublicējis rakstu par Dieveitei publicēto saturu. Raksta komentāros parādījās pirmās iezīmes konflikta sākumam.

Cehs komentāri

Un jau pēc tam tas turpinājās ar vēl vienu rakstu, kurā notika nu jau skaidrošanās par to, ka kāds kādu apvaino.

Es atļāvos aizņemties Cehā publicēto bildi.

Cehs dievietei

Nav gan skaidrs vai konflikts ir patiess, vai tā ir spēle, kur viens tehnologs ir iespļāvis otram tehnologam sejā un spalvas iet pa gaisu. Lai gan šajā gadījumā nav pat īpaši būtiski – Ceha puiši ir uz vienas rokas ar Dieveitei meitenēm, vai viņi pārstāv atšķirīgus kantorus, kas konkurē viens ar otru.

Cehs dievietei vkusnoSausais atlikums sanāk visai skarbs. Es neesmu tas, kurš tagad moralizēs, ka zagt ir slikti un visi, kas zog, kā arī atbalsta zagļus ir jāliek cietumā. Bērnišķīgi.

Gribēju vien savilkt paralēles ar to, kas vispār notiek pasaulē. Zīmolu tops glorificē projektus, kuri, šajā gadījumā, iespējams, ka sagadīšanās pēc, iespējams, ka nē, bet nepārprotami atbalsta autortiesību pārkāpumus un uz to rēķina gūst popularitāti. Un šādas lietas tiek atbalstītas, motivētas ar topu palīdzību, pēc tam apbalvotas, rādīts visos medijos. Cilvēki domā, ka tas ir labi un seko šim piemēram.

Rezultātā mēs iegūstam to, ka liela daļa naudas, kuru agrāk pelnīja satura radītāji, tagad savāc satura tiražētāji – sociālie tīkli, satura agregātori un vietnes, kas ir izveidotas ap to. Ar šīm darbībām mēs paši radam apstākļus tam, lai pakāpeniski nonāku līdz cenzūrai internetā. Satura radīšana drukātā veidā vairs nenes augļus un liela daļa mediju slēdz savus izdevumus, bet internetā ar tiem vēl īsti nevar nopelnīt, jo “viss” ir bez maksas. Vai arī, ja kāds to nopublicē, tad visi šo informāciju tālāk bez maksas pārpublicē.

Tas nav nedz labi, nedz arī slikti – tā vienkārši ir fakta konstatācija. Piefiksēju šo gadījumu, lai nākotnē būtu uz ko atsaukties. Iespējams, ka kādu dienu notiks kardinālas izmaiņas, kas ietekmēs arī mūsu dzīves. Varbūt tas notiks pakāpeniski, jo ir skaidrs, ka agri vai vēlu mainīsies spēles noteikumi un lietas tiks darītas citādāk. Nekas jau nenotiek tāpat – visam ir savs iemesls.

2 komentāri par “Latvijas Mīlētāko zīmolu tops 2014

  1. Andron MacBeton

    Tu varētu uztaisīt aptauju par debīlāko aptauju. Jo man šķiet ka šis viss balagāns ir padebīlisma sekas. Nopisušies kaukādi traktoristi ar slaucējām un sekas taisa šitādus balagānus.

    Atbildēt

Ieraksti komentāru

Tava e-pasta adrese netiks publicēta.