Pētījums par interneta veikaliem un 2009.gada interneta veikalu tops

Pirms gada publicēju 2008.gada interneta veikalu topu. 2008./2009.gads bija gads(i), kad sabruka lielākā daļa no interneta veikaliem, kuriem nebija spilvena uz kuru mīksti nosēsties. Diemžēl palaidu garām Dienas biznesa publikāciju par to kā šis tops izskatījās 2009.gadā.

Iekš emulators.lv atradu interneta veikalu 2009.gada topa publikācijas izrāvumu. Ceru, ka tas atbilst patiesībai, jo internetos neko citu neatradu.

Ja salīdzina ar iepriekšējo gadu, tad var redzēt, ka turpinājās maksātnespējas procesi daudziem uzņēmumiem, kas izdzīvoja 2008.gada beigas.

JŪLIJS / 2010 -Latvijas lielāko internetveikalu apgrozījums 2009.gadā provizoriskās aplēses pēc Dienas bizness datiem.

Interneta veikals Uzņēmums (SIA) Apgrozījums Mil. LVL
1 www.1a.lv Mobilukss 2.27
2 www.xnet.lv Xnet (1) 1.97
www.aboluveikals.lv
3 www.220.lv 220.lv (2) 1.54
4 www.2u.lv Baltic Able Traders 1.02
5 www.neostore.lv Alkom (3) 0.96
www.euroshop.lv
6 www.mts.lv Geoindustrija 0.82
7 www.1shop.lv Mobilux (4) 0.80
8 www.brivi.lv Hi-End Technology 0.78
9 www.veicis.lv INK 0.63
10 www.24.lv L Grupa 0.60
11 www.m79.lv EK Tehnika (5) 0.60
12 www.aio.lv VS Pro (6), (4) 0.55
13 www.webshop.lv Digi plus 0.51
14 www.starshop.lv Prosperity 0.51
15 www.neoshop.lv Neo (7) 5.70
www.collector.lv
www.neomajas.lv
(1) 25.02.2009. atsevišķi nodalīti internetveikali sexystyle.lv un sexystyle.eu – zem SIA Ixis
(2) iepriekš SIA Baks, kam 06.04.2010 pasludināts maksātnespējas process
(3) 29.03.2010. pasludināts maksātnespējas process, šobrīd kā internetveikalu apkalpojošais uzņēmums norādīts SIA Invisio
(4) norādīts apgrozījums tikai no internetveikala darbības
(5) iepriekš SIA M79, kam 22.09.2009 pasludināts maksātnespējas process
(6) iepriekš www.vspro.lv
(7) norādīts uzņēmuma kopējais apgrozījums, neizdalot internetveikala apgrozījumu
Avots: Lursoft, uzņēmumu informācija un Dienas bizness

Šodien iekš Apollo ir nopublicēts kādas mārketinga kompānijas veikts pētījums par atsevišķiet interneta veikaliem.

Kaut kā intuitīvi šis izskatījās pēc pasūtījuma pētījuma, ko pasūtījis vai nu kāds konkrēts interneta veikals, vai veikalu grupa (kas gan ir mazāk ticams, bet ja tas tā ir, tad malači) kādai konkrētai PR kompānijai. Pēdējā laikā tas ir kļuvis moderni. Skaļi neteikšu uz kuru krīt aizdomas, jo varbūt tā nemaz nav. Bet klusībā pie sevis domāt taču varu, vai ne?

Noteikti, ka nojaušat iemeslu kāpēc es publicēju 2009.gada interneta veikalu topu. Tieši tā – lai klusās domas un pieņēmumi varētu tikt formulēti un skaļāk izteikti.

«Slepenie pircēji» datorus pirka interneta veikalos «www.zauers.lv», «www.220.lv», «www.ff.lv», «www.m79.lv», «www.e1.lv», «www.e4u.lv», «www.aio.lv», «www.1shop.lv», «www.signe.lv», datu nesējus – «www.ff.lv», «www.m79.lv», «www.e1.lv», «www.e4u.lv», «www.aio.lv», «www.verners24.lv», «www.maxshop.lv», «www.percletak.lv», «www.semicom.lv», «www.am.lv».

Patiesībā jau pētījuma veicēji ir padomājuši par šādām aizdomām un nodefinējuši, kurus veikalus viņi pārbaudīs, lai nebūtu lieku ļa ļa. 🙂

«Slepenie pircēji» oktobrī kopumā 14 interneta vietnēs iegādājās deviņus portatīvos datorus un desmit datu nesējus. Pētījumā iekļautas interneta tirdzniecības vietnes, kuras pētījuma norises laikā pircējiem piedāvāja preces par viszemākajām cenām Latvijā, pircēji norēķinājās skaidrā naudā preces saņemšanas brīdī.

Kāpēc es par šo rakstu? Laikam jau tāpēc, ka mani, kā interneta vides iedzīvotāju, uztrauc tas, kas notiek interneta vidē. Kad savulaik publicējos žurnālā E-pasaule, tad biju veicis līdzīgus interneta veikalu apskatus un mēģinājis tos salīdzināt, lai saprastu, kas ir kas. Tie bija pirmie mēģinājumi, lai dokumentētu interneta veikalu vēsturi, jo arī šis raksts paliks arhīvā un to varēs izlasīt tik ilgi, kamēr šis blogs būs pieejams interneta vidē. Tas palīdzēs atskatīties uz notikumiem, kas bija aktuāli šodien.

Es joprojām lielās lietas (virs 200ls) pērku interneta veikalos, bet tikai tajos, kuri nodrošina garantiju un izskatās daudz maz nopietni. Cik nu nopietni šodien var izskatīties interneta veikals.

Varbūt, ka mārketinga kompānija, kā viņi sevi dēvē, jeb PR, kā es viņus gribētu saukt, nevar īsti pretendēt uz analītisko vai pētniecisko žurnālistiku, tomēr viņi centās. Pētījuma pasūtītāja sāpe taču ir saprotama. Interneta veikaliem sāpe ir sprinteri-amatieri-dempingotāji (SAD – mans izdomājums), kas par mazām naudām uzslej savu interneta veikalu, saspamo salidzini.lv topu un čakarē pircējus. No vienas puses SAD dēļ tiek kropļots interneta veikalu tirgus, bet no otras puses tiek radīta konkurence. Man gan ir pārliecība, ka vairāk tiek kropļots tirgus nekā veidota “veselīga” konkurence.

Ja pirms dažiem gadiem es mierīgi varēju pasūtīt (pasūtināt, ja? 🙂 ) preci un sagaidīt zvanu no veikala menedžera, kas precizēs preces piegādes laikus un vietu, tad šobrīd tā pat vairs nedrīkst darīt, jo vairumā gadījumu piedāvātās preces nemaz nav uz vietas, preces cena jau sen kā vairs neatbilst patiesībai vai tā vienkārši ir izdomāta, lai būtu zemākā piedāvātā, vai veikals eksistē tikai virtuāli, bet praktiski tas jau sen ir bankrotējis. Un pat nemēģini samaksāt par preci ar karti vai caur banku – būs auzas un galvassāpes uz ilgu laiku. Pirms pāris gadiem es gandrīz tā iekūlos jautrā piedzīvojumā, labi, ka iekšējā balss ieteica piezvanīt un precizēt vai tiešām tas, ko redzēja manas acis un sadomāja manas smadzenes ir tas, kas realitātē ir iespējams. Par laimi šī prece nebija nevienā no interneta veikaliem.

Visādi citādi – paldies par interesanto pētījumu PR kompānijai, kā arī pasūtītājiem – bija interesanti. Diemžēl Latvijā pētniecisko žurnālistiku nevar neviens atļauties, tāpēc atliek priecāties par šādiem izklaidējošiem PR kompāniju pētījumiem. 🙂

26 komentāri par “Pētījums par interneta veikaliem un 2009.gada interneta veikalu tops

  1. edza

    Personīgā pieredze par i-neta veikaliem liecina, ka ūdens sūkni tajā pašā dienā kad vajag var nopirkt tikai vienā no 6iem i-neta veikaliem (šoreiz tas bija maxshop.lv). xnetam esot lielajā noliktavā un tur var iebraukt tikai izredzētie.

    Spoguleni pērkot apzvanīju ap 10 i-neta veikaliem no salīdzini.lv. Lielākajā daļā jau tā vairs nebija kaut arī pašos i-neta veikalos rādīja, ka noliktavā ir. Viens no veikaliem pēc mana zvana izņēma preci, pārējiem tā arī stāvēja. Beigās nopirku iekš Euronics.

    Secinājums ir tāds, ka i-neta veikali zaudē ļoti daudz naudas uz to, ka viņi piedāvā fake preces, kuras viņiem nav, jo otrreiz uz šādu veikalu es negriezīšos, tātad nepirkšu arī nevienu no pārējām precēm.

    Atbildēt
  2. Sapnix

    Es parasti izvēlos internetveikalus pēc principa vai ir iespējams norēķināties ar bankas maksājuma karti preces saņemšanas brīdī, ja ir izvēlēta piegāde. Parasti SAD veikali šādu opciju nepiedāvā. Arī ņemšanās ar skaidru naudu atkrīt.

    Atbildēt
  3. E

    Es arī pēdējos gados esmu atmetis cerības, ka interneta veikals ir “nospied pogu pirkt, gaidi zvanu, saskaņo piegādes laiku, saņem preci”. Tagad pašam ir uzstājīgi jāzvana uz vismaz 5-6 veikaliem un uzstājīgi jāprasa, kad tieši preci varēs piegādāt. Pāris veikali neatbild, pāris veikali nosauc nereālus termiņus (3+ nedēļas), jo viņi pasi preci sūta no ārzemēm (tādejādi dabūnot labāku cenu), vēl kāds pamanās pateik, ka būs rīt.. bet tad (labākajā gadījumā) atzvana nākamajā dienā un pasaka, ka tomēr nekas nebūs. Nu ja paveicas tad 2-3 dienu laikā kaut ko var dabūt, bet nu pašam arī aktīvi jāiesaistās.

    Atbildēt
  4. Pircējs

    Brīnums, ka starshop.lv topā ticis – tas nu ir šausmīgs uzmetētju kantoris, runāju no pieredzes. Bet vispār jau labāk nedaudz pārmaksāt, bet pirkt respektablā, laika pārbaudi izturējušā interneta veikalā. Citādāk var pēc tam liet gaužas asariņas.

    Atbildēt
  5. Kaspars

    nepatīk man vairs interneta veikali pēc metaleks gadījuma, nopirku hdd, bet kad viņš nobruka veikals arī bija nobrucis. tagad pērku tikai ko tādu kam garantija nav vai arī ir nebūtiska.

    Atbildēt
  6. [cx]

    vienreiz gribeeju nopirkt http://www.1a.lv akcijas portatiivo
    jautaaju pa telefonu lai pasaka razhotaaja kodu – nu nepako neteica, pat kaukaadu augstaak staavoshu viirinhu izsauca, un tas man centaas ieskaidrot, ka vinhi peec kaukaadiem saviem noteikumiem nevienam taadus kodus nesakot 😀
    kakhis maisaa …

    Atbildēt
  7. hren

    Nu interneta veikali jau pēc savas būtības ir sprinteri-amatieri-dempingotāji (SAD, ©CooLynx),
    kas nostāda tradicionālos veikalus showroomu lomā, kur klients aptausta preci, bet nopērk to pie SAD’istiem, kuri loģiski var atļauties daudz zemākas cenas – stoka nav, tirdzniecības telpu nav, sava servisa dienesta nav, algas pa melno utt. (neiet runa par uzņēmumiem, kas internetu izmanto kā vēl vienu tirdzniecības kanālu saviem reālajiem produktiem). Skaidrs, ka biznesā un ekonomikā tādi jēdzienu kā “godīgi/negodīgi” netiek lietoti, bet nu tirgus apzināti tiek čakarēts un labāk no tā nevienam īsti nepaliek (pat pašiem SAD ne). Tehnoloģiju attīstība un brīvais tirgus ir laba lieta, taču šajā jomā kaut kā tas viss brauc auzās. Skaidrs, ka aziliegt interneta veikalus būtu idiotisms, taču uzlikt regulējumu vajadzētu -kaut vai elementāras lietas, ka jānodrošina kārtība un regulāra aktualizācija savā sistēmā, a tagad nets ir pilns ar neeksistējušiem veciem produktiem pa mistiskām cenām.

    Atbildēt
  8. Ex_silentio

    Iepērkoties internetā, gluži kā daudzās citās jomās – muļķis pat baznīcā pērienu dabūs.. Ir jābūk kautkādam zināšanu kopumam vai vismaz skilliem to informāciju atrast. Tad iepirksānās pieredze būs patīkamāka. Pilnīgi piekrītu augšminētajam ka ir krietni jāpastrādā ar telefonu! Tāpat piekrītu rakstītājam kas izteicās par to ka meklē iespēju norēķināties ar karti preci saņemot. Tas ir rādītājs. Tāpat ir jāmeklē informācija par garantijas apkalpošanu. Jāzin kurām firmām pie mums ir oficiālas pārstāvniecības un garantijas remonta iespējas apejo pārdevēju. Nevajag uzrauties piemēram uz Asus – kurus ved remontēt uz LT un tas aizņem mēnešus.. Nevajag būt slinkiem un jāpemeklē atsauksmes un citu pieredze. Pārdvēji liek mums pretī visai noietnu arsenālu, balstītu zinātnē un jurisprudencē, lai izčakarētu no mums naudu. Tāpēc pašiem ir jābūt pietiekami apkaltiem un jātur pretī. Mūsu netveikali pagaidām ir neandartāliešu līmenī. Joprojām patīkamākā pieredze man ir ar UK un DE interneta veikaliem. Nedaudz arī ar NL. Viņi tiešā veidā pierāda ka rūpes par klienta ērtībām atmaksājās.

    Atbildēt
  9. joske

    teorētiski veikalam ir jāpārdod prece par norādīto cenu veikalā, ja uz šiltes ir 100Ls tad nedrīkst tirgot par 110Ls – tas ir pat ties aizsardz likumā, protams cita lieta ir kā to pierādīt un izcīnīt savu taisnību (dabūt preci par dempinga cenu vai sačakarēt dzīvi veikalam, lai vairs tā nedarītu).

    Atbildēt
  10. 8th Prophet

    Saprotu, ka izklausīsies pēc reklāmas, bet “pionieriskais gods”, ka nekādā veidā neesmu saistīts ar tiem kantoriem, bet 220.lv nevienu reizi nav uzmetis, vienmēr ir zvanījuši paši, laicīgi, nekad nav bijuši gļuki.
    Kas attiecas uz veikaliem un precēm noliktavā, tad jābrīnas, ka šāda it kā uz IT tendēta bloga lasītāji nezin, ka lielum lielais vairums interneta veikalu pieslēdz lielo vairumtirgotāju noliktavu statusu, kuru ik pa brīdim atjauno, t.i. veikals X uzrāda, ka tam noliktavā ir monitors N, tas nozīmē tikai to, ka šis monitors vakar bija noliktavā GNT (Also), TD vai kādam citam. Šādu piegādātāju katram interneta veikalam var būt pat daži desmiti. Daži no tiem sniedz adekvātu realtime informāciju, kuru veikals tālāk vienkārši translē pēc formulas vai kā savādāk norādot cenu, daži atjauno pāris reizes dienā/nedēļā. Var būt arī tā, ka vairumnieks neļauj atjaunot datus biežāk kā teiksim 2x dienā, līdz ar to dati veikala lapā var nebūt tie svaigākie. Paši savā teritorijā interneta veikali (pat paši lielāki) tur absolūto minimumu. Izņēmums ir tikai tie vairumnieki, kas uztur paši savu veikalu, vai veikalu tīkli kuriem interneta bodīte ir papildus bizness (piemēram, Euronics).
    Līdz ar to zvanīt un prasīt vai interneta veikalā ir uz vietas kaut kāda spoguļkamera ir pilnīgs absurds – nebūs nekad. Vienīgais, ko ir vērts darīt ir zvanīt un prasīt kad to var dabūt. Prece pēc būtības nav feiks, bet nav arī uz vietas noliktavā tādā kontekstā kā to parasti saprot.
    Bieži vien gadās, ka prece ir EOL, bet interneta veikals par to neko nezin, jo vairumnieks tādus datus nav piegādājis un/vai interneta veikals nealgo pietiekami spējīgu vai pietiekami daudz produktu menedžerus, lai to noskaidrotu paši un attiecīgi izņemtu no piedāvājuma.
    Tas pats attiecas uz cenām, vakar Also bija akcija tam un tam, dati izsūtās automātiski, veikals automātiski saņem, nopublicē, šodien akcija beidzās, bet veikalam dati ir no vakardienas, kāds viņiem pasūta, viņi tālāk mēģina pasūtīt pie Also, bet tur iepirkums jau cits…
    Veikals sanāk mudaki pircēju acīs, lai gan varbūt tādi nemaz ar nav. Pietiekami bieži ir tā, ka tāds vairumnieks dēļ tā, ka ražotājs atsūta savādāk nolamatātu paleti ar portatīvajiem nomaina precei iekšējo kodu, un tad vispār sākās jautrība pa interenta veikaliem jo viņiem ir dati identiskai precei ar citu kodu, kuru piegādā sistēma…
    Ceru, ka shēma saprotama un noderēs turpmākajos pirkumos netā.

    Atbildēt
  11. Anonīms

    nepatīk man vairs interneta veikali pēc metaleks gadījuma, nopirku hdd, bet kad viņš nobruka veikals arī bija nobrucis. tagad pērku tikai ko tādu kam garantija nav vai arī ir nebūtiska.

    m79 taču uzņēmās garantijas no metaleksa?

    Atbildēt
  12. Vecis

    [quote]m79 taču uzņēmās garantijas no metaleksa?[/quote]
    Haha, stiepiet pie manis savus hp printerus un asus notebūkus ar papīriem. Es ar` uzņemšos garantiju. Peģiga ziga pašreklāma prastākā. Šis jau tika toreiz iz-analizēts pa visiem blogiem.
    Runajot par cenām. Ja esi pilnīgi nesaiknē ar reālo dzīvi, tad neskaties salīdzini.lv. Ej uz elkoru, maksā to overpraisu un miers. Tie kam ir kāda nojēga par reālo situāciju tirgū, sazvanīsies ar inetveikalu noskaidros visu un nopirks par skaidru naudiņu pie savām duvīm to preci.

    Atbildēt
  13. Kāds internetveikals

    Erm, mazliet patinu atpakaļ un atceros, ka patiešām pie mums “iegādājās datu nesēju” un atgrieza pēc 5 dienām. Izpildījām to bez iebildumiem un problēmām, tikai nu ļoti šaubos, ka tas bija kas vairāk par mūsu labās gribas izpausmi, un tam faktiski būtu jebkāds juridisks pamatojums.

    Jo “datu nesējs” bija 10 CD-R matricas…Un jā, matricām līdzi netika iedots ne garantijas talons, ne detalizēta lietošanas instrukcija, pat atļāvāmies uz iepakojuma nenorādīt servisa centra adresi, kur šos datu nesējus nest uz apkopi un remontu :).

    Atbildēt
  14. Ex_silentio

    Zinaīda – tavs otrais vārds ir paranoja..
    8th Prophet – Paldies – kaut kā tā uz to pusi jau biju domājis, bet tu saliki visu pa plauktiņiem! Tagad man šis tas tapa skaidrāks. Tomēr ir iveikali kur prece ir arī uz vietas. Pats esmu braucis pakaļ nekavējoties pēc telefonsarunas. IRL veikala viņiem nav un pa to laiku atvilkt preci no GNT viņi nevarēja. Tā ka atliek pieņemt ka ir izņēmumi. Lai Zinaidai nebūtu ko man pārmest – adresi nesaukšu.
    Kā funkcionē tie unikumi kas tirgo visu – sākot ar automašīnu diskiem un beidzot ar bērnu pārtiku? tur nu tiešām nav reāli uzturet noliktavu! Tur pat normālu datubāzi uzturēt varētu būt daudz stresa. Tas pats 220! Viņi tak tirgo visu ko tik var! Un atsauksmes labas.. Kā viņi to nomenedžē?

    Atbildēt
  15. didis

    Pēdējo reizi Latvijs internetveikalā pirku mobilo. Atradu par labāko cenu (skatoties tikai ne galīgos Šaraškina kantoros) iekš 220.lv.
    Kad šie zvana, ka var braukt pakaļ, es tā starp citu pajautāju, vai gadījumā kaste nav atplēsta (negribēju lai man dod tādu kas iepriekš stāvējis plauktā un visi bakstījušies). Meitene saka, ka kaste ir gan atplēsta. Uz manu lūgumu sagādāt man svaigu, neatplēstu kasti (kas manuprāt ir tikai normāla prasība), viņa ar sašutumu par manu “stulbo” piekasīšanos atbild, ka viņiem visas kastes nāk atplēstas.
    Kāpēc tas tā ir viņa īpaši sakarīgi nespēja argumentēt un atteicās sagādat neatplēstu mobilā kasti, kur pats ražotājs aizlīmē un virsū teksts, lai nepieņem preci, ja plombe bojāta. Sarunas

    Beigās es atteicos no pirkuma, bet sapratu , ka pat krīze nespēj ārstēt aptaukotās smadzenes un internetveikaliem ir stipri jāpiedomā un jāuzlabo sava komunikācija ar potenciālajiem klientiem.

    Cik nav gadījies zvanīt uz internetveikalu, bet tur kāds aizmigušā balsī atbils un man kā pircējam ir jāmeģina tas kaut kas iekustināt uz runāšanu pilniem teikumiem.

    Atbildēt
  16. Lina

    Ar 220.lv man arī nepatīkama pieredze. Steidzami vajadzēja Panasonic mājas telefonu (Ziemassvētku dāvanai). Vēl pārjautāju telefonsarunā, vai ir BALTĀ krāsā. Jā, jā, ir. gaidīju vairākas dienas, pilnīgā stresā, kaut solīja 1 dienas laikā varēšu saņemt. Ziemassvētku dienā visu dienu satraukumā zvanījos uz to veikalu, beidzot man pateica, ka būs 16.00, lai nāku pakaļ. Aizgāju – NAV! Varbūt piegādātājs esot sastrēgumā. gaidīju uz vietas kādu stundu, līdz tiešām beidzot atveda. Un!!! Izrādījās, ka telefons ir MELNS! Neņēmu to, biju izmisumā. Tad piezvanīju uz Brivi.lv – kaut kā uzdūros internetā, ka arī tur ir šis telefons. Pie reizes izstās’tiju arī savu situāciju. Un! Pēc 2 stundām man tika noorganizēts balts Panasonic telefons! Kopš tās reizes es iepērkos brivi.lv, nekad nav bijis problēmu. Vienīgi vienreiz saplīsa Philips fēns diezgan ātri, taču tā nebija veikala vaina.

    Atbildēt

Ieraksti komentāru

Tava e-pasta adrese netiks publicēta.