EK lūdz izmeklēt Latvijas autoceļu kvalitāti

Laba ziņa. Eiropas Komisija lūdz uzsākt izmeklēšanu par Latvijai piešķirto Eiropas fondu līdzekļu izlietojumu ceļu būvē un renovācijā.

ES šajā plānošanas periodā Latvijas ceļiem atvēlējusi 450 miljonus un nu raizējas – kā šī nauda tiek tērēta. Par Latviju atbildīgais EK pārstāvis Alans Rodžeri  intervijā raidījumam atzīst, ka «šobrīd to izmeklē vadošā iestāde, lai noskaidrotu – cik lielā mērā ceļu būvniecību un renovāciju par ES fondu naudu, ir skārušas nekārtības vai krāpšana».

Vaicāts, vai EK ir lūgsi sākt izmeklēšanu šajā jautājumā, Rodžeri atbild apstiprinoši: «Jā, mēs esam oficiāli pieprasījuši sākt formālu izmeklēšanu. Šobrīd nacionālā atbildīgā iestāde pēta šo jomu.»

Droši vien, ka par šo tēmu vairāk varētu pastāstīt Vaards, jo viņš to virtuvi zina labāk.

Domāju, ka daudziem no jums ir aizdomas par to, ka ceļu būvē notiek kaut kas nelāgs, jo jauni ceļi diezgan ātri kļūst nelietojami, bet nodokļi, kurus mēs maksājam, aiziet kā caurā mucā.

Ceru, ka būs, tomēr izmeklēšana un tā nav tikai formalitāte.

Finanšu ministrijas ES fondu uzraudzības departamenta direktore Diāna Rancāne uzskata, ka lielam satraukumam nav pamata. «Man šī vēstule ir pie rokas un te nav neviens  vārds par izmeklēšanu. Tā ir tradicionāla EK rūpe par iedzīvotāju naudu, kur tiek ieguldīta, kādā kvalitātē celi.»

Rancāne gan atzīst, ka parasti EK vāc informāciju tikšanās laikā vai izmantojot elektronisko saraksti. Šādas oficiālas vēstules ministrija kā uzraugošā iestāde saņemot reti: «Citos gadījumos tik nopietnas vēstulītes nav bijis.»

36 komentāri par “EK lūdz izmeklēt Latvijas autoceļu kvalitāti

  1. towza

    Slikti būs tad, kad EK pieprasīs šos līdzekļus atmaksāt valstij, bet par to nesaimniecisko izlietojumu neviens nebūs vainīgs.. Tikai es, un tu, kas vēl maksā kaut kādu daļiņu tai melnajā caurumā un mums pašiem arī nāksies šo naudiņu atmaksāt.. BTW – tas ir tikai sākums..

    Atbildēt
  2. KakTusss

    Sen bija laiks. Vēl būtu stingri jāpainteresējas par to, kādus autiņus uz renovētajiem un vispār visiem ceļiem laiž. Darba specifika ir tāda, ka bieži nākas braukt vakaros, un ļooooti bieži nākas redzēt ļooooti pārkrautus baļķu vedējus. Ja nemaldos, ir kāds ierobežojums uz asi, pie tam, ja pareizi atceros, tad viens spečuks stāstīja, ka šis ierobežojums ļauj baļķu vedēju piekraut bišķi pāri pusei.
    Abet vairāk nozīmē konkrēti ceļu bojāt.
    Pašlaik, ja nemaldos, mežu izciršanas kantori izvēlās pārkraut maksimāli un regulāri maksāt tos nelielos sodiņus par pārkrautu auto – tas ir mazāk, kā braukt ar tačku 2X. Un transporta inspekciju uz mazajiem ceļiem es mūžā neesmu redzējis – tie ganās tik pa Daugavpils šoseju.

    Atbildēt
  3. karuuzo

    Tur jau tā lieta, ka ES to naudu deva Latvijai un, ja noskaidrosies, ka tā ir izlietota nesaimnieciski vai kā tur, atprasīs jau ar no Latvijas (t.i., no mums). Bet tie, kas tos ceļus “taisīja”, turpinās “taisīt”. Vienīgi mēs varēsim sist sev pie krūts un teikt, es tak zināju, ka mūsējie zagļi 🙂

    m

    PS. Tāpēc jau pie mums tik kūtri izmanto ES naudu, jo tie skatās, kā to izlieto, bet mūsu Sudraba, ja arī uzodīs, pabļaustīsies pa presi un nomierināsies. Vispār jau skumji, bet raudiens jau sen vairs nenāk 🙂

    Atbildēt
  4. normunds

    es it kā daudz vizinos apkārt, bet nekādi nespēju atsaukt atmiņā nevienu rekonstruētu (nevis ar vienkārši nomainītu piķi) ceļu, kas būtu kļuvis nelietojams.

    ir cita lieta, ko es gribētu zināt un varbūt cienījamais spameris Vaarda kungs zinās atbildēt. brīvdienās biju ziemeļu Latvijas galvaspilsētā Tallinā (nu tāds iespaids radās ielās) un atpakaļceļā ievēroju interesantu lietu: Igaunijā ceļa apzīmējumi reāli atspīd – tu brauc un redzi visas strīpas. ceļazīmes arī kruta atspīd, pat pārāk kruta, ja brauc ar tālajiem tad prasījās uzlikt saulesbrilles 😀 OK, pie lietas – kāpēc igauņu baltā krāsa atspīd, bet mūsu ne? citi standarti?

    Atbildēt
  5. Pēteris Krišjānis

    Manuprāt ir diezgan skaidrs, ka papīri būs kārtībā un viss atbildīs standartam…tikai vienkārši būs skaidrs, ka mūsu uzņēmēji taisa pēc iespējas lētāk pašizmaksā un pēc iespējas dārgāk kā piedāvājumu. Un tā jau nu nebūs nekāda jaunā ziņa…

    Atbildēt
  6. noisex

    Kada jeega..ja pat atradis, ka ir izsaimniekots vai celji neatbilst kaut kadam normam…kursh tad atlidzinas…vai remontes par savu naudu to? Sliktak bus, ja ES prasis sho naudu atmaxat 🙂

    Atbildēt
  7. guntisd

    Ja nonāks līdz tam, ka nauda būs jāatdod (ļoti liela varbūtība), tad tā noteikti būtu jāprasa (jākrata laukā) no viena bijušā Satiksmes ministra.

    Atbildēt
  8. ZBH

    normunds : Bauskas shosej pirms 2 gadiem, kas svaig vis vasar rekonstrueet atkusnii pirms jaungad izjuka (kantor taisnosanaas biij tragikomisk).

    Atbildēt
  9. gazeboo

    nav jau skaidrs cik dziļi raks – un kāpēc raks?
    varbūt tas tas neapmierinātais konkursu neuzvarētājs, kas pirms pāris mēnešiem pa vietējiem masmedia lamājās, nostučījs

    Atbildēt
  10. Normunds

    arnolds, vecais triks ar garfokusa objektīvu 😀 Dienvidu tilts arī tāds pats, tik vaards te dievojās, ka viss pēc ГОСТiem 😀

    p.s izmeklēšana būs par nekārtībām vai krāpšanām. manā izpratnē meklēs ir vai nav sadārdzinātas tāmes, vai konkursi ir notikuši formāli pareizi etc. tb – pārcilās papīru kaudzītes. es gan gribētu lai man par tiem ceļa apzīmējumiem pastāsta, kāpēc ir valstis kur tie spīd un ir valstis kur nekas nespīd. mani pat neinteresē kurš kuram ko ir atsmēlis, ja vien tā nav baltā krāsa.

    Atbildēt
  11. Arnolds

    arnolds, vecais triks ar garfokusa objektīvu 😀 Dienvidu tilts arī tāds pats, tik vaards te dievojās, ka viss pēc ГОСТiem 😀

    Blablablabla…. (STFU!)

    Atbildēt
  12. Qued

    Es negribētu apgalvot, ka ceļubūvē viss ir kruta, bet es arī akurāt neesmu manījis piemēru, kad jauns ceļš bruktu kopā.
    Piemērs ar Ogri ir apzelēts un ne visai labs. Jā, biki dīvaini ceļš izskatās, bet dabā to tiešām grūti pamanīt. Viens kekss, kas par šito ceļu skaļi kladzināja, visur daudzināja, ka uz šitām “grambām” esot sasitis pieri ne ta pret laptopu, ne ta pret auto griestiem. Bet tikai retajā avotā viņš atklāja, ka tā braukšana bijusi džipā ar ātrumu 140kmh. 😀

    Atbildēt
  13. normunds

    deni2s, nu gan nē! un tā kā es parasti nepiedalos raudāšanas kopkorī cik pie mums viss ir slikti, vari man ticēt – ikauņos ceļš spīdēja krietni labāk par latvju ceļu. un tas man kā autovadītājam sāp.

    Atbildēt
  14. Unabomberz

    Divējādas sajūtas. No vienas puses gribās, lai atrod ka ir ierauts nāsīs (mēs tak visi zinām). No otras puses – skaidrs, kā diena, ja atradīs – maksāsim mēs visi, bet sēdēt neviens nesēdēs.

    PS – Normundam par to krāsojumu var piekrist. Igauņos (vismaz šoseja Rīga – Tallina) naktī spīd kā lidostas skrejceļs, pat Lietuvā tā nav (kaut gan pats segums ceļiem LT ir labāks). Dievsviņzin, kā tur ar GOSTiem, bet naktī reāli braukt vieglāk.

    Atbildēt
  15. Vaards

    Normundam trīsreiz sāp komentāros:

    “es gan gribētu lai man par tiem ceļa apzīmējumiem pastāsta, kāpēc ir valstis kur tie spīd un ir valstis kur nekas nespīd.”

    Citam uz blondīni skatoties stāv, citam nestāv… 😛

    Mājaslapu taisītāju draugos elvē biznesa forumos piedāvā mājaslapas taisīt pa 5 LS, nesaprotu, kas tie par dienaszagļeim, kas taisa pa 10LV… Pa 100LV !?… Ir pat tādi nagļaki, kas 1000LV izkrāpj!? Es gribēju vienkāršu projektiņu, lai man uztaisa datu vadībai un tā… 14 000 LV paparasīja – lōgīski, ka uzņēmuma vadība bija šokā un apkrita garšļaukus – neko, cilvēki bez problēmām raksta uz papīrīša – ne lēnāk, ne ātrāk kā klaviatūru spaidot.

    Labi, skaidroju uz pirkstiem.

    Piedaloties konkursos, būvētājs katru tāmītes cenu rēķina un cenšas atrast pēc iespējas lētāko cenu (jo lētākās cenas konkurss, lētākais tikai vinnē), attiecīgi atbilstoši standartam tiek atrasti lētākie varianti.

    A fiška ta kāda!!!

    Būvnieks tak tos 3 gadus arī garantiju sniedz. Attīecīgi valsts nokrāpj santīmu – šie liek konkursos pazeminātas prasības tām līnijām, nomalēm, zīmēm (esi redzējis kādi ļurcīgi stienīši zīmēm, pēc vētrām salocījušies?) Nu tad lūk – šo triju gadu laikā būvnieks pats par savu naudu tās līnijas pārkrāso, maina zīmes u.t.t. Garantija, kā teikt.

    Bet konkursu ar megaspīdīgu krāsojumu vinnēt nevar. Megaspīdīgais maksā tik, cik tas nokrāsotais ceļa laukumiņš visā dziļumā. Tas ir – visā dziļumā var uzbūvēt ceļu par to naudu, cik izmaksā spīdīgais krāsojums, kas nedilst nost n-gadus.

    BET valsts ceļiem ir izdevīgi, tas ir, sabiedrībai, tas ir TEV, NORMUND, ir izdevīgi ielikt konkursā pazeminātas prasības, dabūt lētākus piedāvājumus, no tiem izvēlēties lētāko un tad lai būvnieks čakarējas – tos trīs gadus nodrošina baltās līnijas.

    P.S. Es ar līnijām neņemos, bet man liekas, ka kaut kas ar šo padarīsānu pēdējos gados ir pamainījies. Tagad sāk jau svaigi asfaltētajiem arī mālēt virsū biezās un spīžīgās.

    Atbildēt
  16. Vaards

    > Droši vien, ka par šo tēmu vairāk varētu pastāstīt Vaards,

    Vaards neko nezin. DOmāju, ka Šlokembekas ņemtne ar apvedceļa polimēru modificēto bitumenu aizskanējusi tālu. Pat neskatoties uz to, ka apvedceļa virskārtas asfaltēšanas darbi neir eiropas nauda 😀

    Šis ir ļoti smuks globālās latviešu tautas paraudāšanas un kopīgas nomelnošanās piemērs – no sākuma jau šiem saka, ka viss ir kārtībā. Netic. Veic papildus pārbaudes. Netic. Skaidor, ka būvējot jau viss bija atbildis un pārbaudīts. Netic. Veic atkārtotas pārbaudes, pārliecinās, ka viss ir ok. Netic.

    A sāls ta kāda – negatīvā informācija paliek. Visi tagad zemapziņā zin, ka ceļu būvē visi ir sliktie, jo Pēterim, Ojāram un Ēvaldam pagalmi viņu Hruščovku apkaimē bedraini.

    Domāju, ka EK pārbaude ir pozitīva lieta. Bet nekas nenotiks, neko nedos, nekā nemainīsies.

    Atbildēt
  17. Hm

    “Šis ir ļoti smuks globālās latviešu tautas paraudāšanas un kopīgas nomelnošanās piemērs – no sākuma jau šiem saka, ka viss ir kārtībā. Netic. Veic papildus pārbaudes. Netic. Skaidor, ka būvējot jau viss bija atbildis un pārbaudīts. Netic. Veic atkārtotas pārbaudes, pārliecinās, ka viss ir ok. Netic.”
    Tev savukārt sanācis smuks dirsēja demagoģijas piemērs.

    Atbildēt
  18. Sennu Sīms

    Par tām hruščovkām tu “salieci”. Cik ienāk nodokļos uz apkārtnes kv.m. no daudzdzīvokļu mājām, cik no privātmājām? Protams, atkritumu vedēji nedauza ceļus pie privātmājām, jo tāpat vairums “biezo” izgāž savus atkritumus uz hruščovku iedzīvotāju rēķina un viņu teritorijā.

    Atbildēt
  19. aksels

    #5.
    es it kā daudz vizinos apkārt, bet nekādi nespēju atsaukt atmiņā nevienu rekonstruētu (nevis ar vienkārši nomainītu piķi) ceļu, kas būtu kļuvis nelietojams.
    —————————————————————————

    Neesmu ceļu speciālists, nezinu vai tā saucas rekonstrukcija, bet, piemēram, uz Užavu taisīja smuku ceļu par Eiropas naudu, izraka milzīgus grāvjus, apakšā bēra granti, bet asfaltā plaisas parādījās jau pēc ~pusgada-gada.

    Atbildēt
  20. ddddddd

    jā bet man liekas ka tās spožās ceļa zīmēs ir tikai foršas īslaicīgi,
    piemērs, Lietuvā, gājēju pāreja ar dzelto kantaino fonu tā spieda acīs ka neredzēt gājējus uz tās – nu labi nobremzēju un lēnām pārbraucu, bet vai vietējais tā dara?

    Atbildēt
  21. Guigo

    Labi, ja jau te visi kā Delfos sākuši dirst – te jums pārdomām balamutes nelaimīgie:

    Runāju nesen ar vienu cilvēku, kas treknajos gados bija iesaistīts ceļu būvē, un noskaņa bija tāda, ka turpmāk jaunu ceļu būvē neuzvārīsies, jo budžeti apgriezti, tāpēc jāpārorientējas uz ceļu lāpīšanu, jo uz to pieprasījums būs liels, visi tie jaunie ceļi realitātē ir bez garantijas un pisīsies kopā ka maz neliksies.

    Tā ka tiem, kam apmierina jauno ceļu kvalitāte un svītru zīmju spožums – izvelciet galvu no savas dirsas un pabraukājiet vieglajā mašīnā pa rietumu eiropu..

    Atbildēt
  22. Vaarna

    Vaards teica, ka podā esot baigi foinā diskusija. Ienāku apskatīites – alusvēderi gauži raud.

    Mīļie darba dienas zagļi, ceļu būvē pastāv diezgan liela atšķirība starp rekonstrukciju un asfalta dažu centimetru uzliešanu. Pie mums par ES naudu pārsvarā tiek veikts tikai otrais darbiņš, citādi nodokļu maksātāji galvu norautu, ja 100km asfalta kārtas nomaiņas vietā 1km posmu rekonstruētu pilnībā. bet asfalts ceļam kā BŪVEI ir tas pats, kas putukrējuma garnējums tortei. Bet protams, ka tur būs rises, jo tās rodas ceļa pamatā un pamatnē.

    Bez tam viss, ko EK var pārbaudīt, ir papīri, jo (skat augstāk) no asfalta kā tāda jau neko dižu nevar prasīt, tik vien, kā atbilstošu sastāvu. Nu jā, un vēl tās nespīdīgās strīpas.

    Atbildēt
  23. M

    Par to Ogres bildi – žetons protams fotogrāfam par centību, bet nu katru dienu tur braucot varu teikt, ka ceļš dabā ir pilnīgi OK. Ja uz 200 m ir kaut kādu centimetru pacēlums, tas nu braukšanu nekādi neietekmē.

    Atbildēt
  24. Vaards

    e-remit,

    Ilgi snaudošais humanitāri politisko zinātņu pārzinātājs Atis Lejiņš ir tāds pats lumpenis (konkrētajā jautājumā) kā jebkura centrāltirgus pārdevēja, kā 24. un 25. komentāra autori, kā pārējie humanitāro zinātņu žurnālisti.

    Vienīgais, kas rakstā ievērības cienīgs, tas ir fakts, ka visādi citādi erudītais Atisl Lejiņš ir uzķēries uz tā paša propogandas un preses radītā mānekļa un… izgāzies.

    Atim Lejiņam vajadzētu mums stāstīt par to kādi būs ASV ieguvumi izraisot Koreju karu un kā ietekmēs globālo ekonomiku šī austrumu reģiona (koreja, ķīna, japāna) destabilizācija. Bet nē, Atis uzkāpj uz grābekļa, pieķeras mītiem un vēl izsaka par tiem viedokli – apzonoties, ka dzīvē ar attiecīgo tēmu nekad nav saksāries, pat tuvu stāvējis.

    Vienīgais pozitīvais inzākums no šādas EK pārbaudes (ja tā tiešām notiktu), varētu cerēt, ka samazināsies izmaksas uz pārbaudēm (nebūs tik apjomīgas un daudzskaitlīgas jāveic), un arī kvalitātes prasības noteikti tiktu pazeminātas (es netrollēju, es nopietni – prasības centīgie ierēdņi ir uztaisījušas tik precīzas, ka tās nav izpildāmas pat ar varbūtības teorijas palīdzību – zem asfalta beramajām škembām granulometrija var būt atbilsotša vai neatbilstoša atkarībā no tā vai viens lielais akmenis paraugā trāpa mazāk vai vairāk (jābūt kādiem 2-3).

    Bet tad jau humanitārie žurnālisti atkal brēks – prasības pazemina – gals klāt.

    Īsumā – pārbaude ir vajadzīga! Prasības latvijā lumpeņu un nekompetentu ielikteņu dēļ ir neloģiski pārspīlētas. Un pārspīlētās prasības ne vienmēr atstāj īpašu iespaidu uz būvējamo ceļu. Uz izmaksām gan tās prasības atstāj fantastisku iespaidu.

    Atbildēt
  25. Vaards

    e-remit,

    Tu piedāvā man beidzot saņemties un pēc padsmit gadu spamošanas pašam blogu uztaisīt, pārsitot Laacz un Coolynx popularitāti kopā ņemtu? 😀

    Hmmm… Redzi, tad man uzreiz būs jāsniedz visādi oficiāli skaidrojumi visādos jautājumos, kur visādi žurnālisti piesiesies, citēs un atsauces dos uz to manu blogu. Bet tas jau ir viens solis līdz neveiksmīgai mutes brūķēšanai, kuras rezultātā darba devējs var izdomāt sākt man algu nemaksāt. A bet algu man saņemt gribās – auksta ziema aiz loga, mežā sēnes salasīt nevarēšu.

    No otras puses, es saprotu, ka trīs trekno gadu iespaidā cenas bija uzskrullējušās kosmosā (normāls buldozerists nenāca uz darbu, ja nevarēja 1500-3000 LVL/mēnesī kabatā ielikt), materiālu ražotāji, pārvadātāji, visur bija radies deficīts un spekulatīvas cenas, attiecīgi skandāli presē, Dienvidu tilta sadārdzinājumi, žurnālistu spēles ar publiku un bardaku… Un viedoklis tāds arī paliek – zagļi.

    Tamdēļ vismaz komentāros cenšos apskaidrot. Lai gan baigi grūti – jo nenormāls faktoru kopums, bardaks un industriālā specifika ierobežo iespējas vienkāršoti paskaidrot daudzus jautājumus.

    Atbildēt
  26. Khe

    Nez kad mēs iemācīsimies samaksāt par ceļiem savā apkārtnē, tas ir, saremontēt savu hruščovku pagalmu ceļus, sametoties kopīgi naudu?

    Atbildēt

Ieraksti komentāru

Tava e-pasta adrese netiks publicēta.