Eparaksts un eParakstītājs v3.0

Šodien saņēmu interesantu e-pastu par to, ka manai eID kartei ir beidzies sertifikātu derīguma termiņš. Aizkrāsoju visus numurus, lai gan tā īsti pat nezinu, ko ar tiem iesākt. 😉

eID beigas

Pēc tam, kad biju atguvies ar mēģinājumiem atcerēties, kas tas ir un ko man tagad ar to iesākt, sāku domāt – vai man vispār kaut ko tādu vajag.

Iedomājies, ja es tik ilgus gadus (laikam 2) esmu nodzīvojis un ne reizi neesmu to pielietojis, tad visticamāk, ka man to nemaz nevajag. Vismaz tā es domāju par lietām, kuras esmu atstājis novārtā. Laikam esmu starp tiem laimīgajiem, kurš saņēma savu eID nepareizā laikā.

Lūdzam pievērst uzmanību tiem personas apliecību jeb eID karšu lietotājiem, kuru kartes ir izgatavotas no 2012. gada 1. aprīļa līdz 2013. gada 31. oktobrim.

Pabeidzot tēmu par šo jauko e-pastu, pēc 2h kāds saprata, ka ir noticis kaut kas nelāgs un atsūtīja nākamo e-pastu ar izsmeļošu informāciju par to, ka ir notikusi tehniska kļūme, kur bija arī teksts ar to kā es varu atjaunot savus sertifikātus.

Vienīgi palika neatbildēts jautājums – vai man to vajag?

Laikam te parādās tā problēmas sakne – nav neviena, kam tas eparaksts interesētu pēc būtības un būtu svarīgs, jo šo gadu laikā nav varējuši man iepārdot ideju par eparakstu. Ir gan pierādījuši, ka var realizēt par saprātīgām naudām. Iespējams, ja mērķis būtu ieborēt Latvijas iedzīvotāju galvās to, ka viņiem kā ēst ir nepieciešams eID un ar to mūsu bāleliņi varētu arī nopelnīt, tad mēs tagad sacenstos ar Igauniju par to, kura valsts būs pirmā dažādu reāli jautru e-pakalpojumu piedāvāšanā. Tā vietā es laužu galvu un mēģinu saprast vai man vajag eParakstu?

Es aizgāju uz eparaksta lapu, lai tur atrastu atbildes uz jautājumiem, kas man radās.

Šobrīd ir 3 dažādi eParaksta nesēju veidi, eParakstītājs ir pieejams visās populārākajās vidēs (Windows, Linux un OS X). Forši.

Forumā es neieteiktu iet, jo no tā man palika skaidrs, ka pakalpojumā pēc būtības joprojām nav nekādu izmaiņu – kā pirms 7 gadiem tas normāli nestrādāja, tā arī joprojām nestrādā. Vai pie vainas ir savulaik miljonu investīcijas, kas aizgāja dažādos dārgos Microsoft risinājumos vai to nemākulīgā pielietojumā? Nezinu, bet rezultāts ir tāds kāds tas ir.

eparaksts forums

Vienā no tēmām ir pieminēta arī adrese, kas rada problēmas. Nolēmu atvērt to ar pārlūku – cards.eparaksts.lv.

Mēģināju saprast kāpēc ar Safari bija problēmas un atvēru šo lapu. Pēc dažām minūtēm atvērās kļūdas paziņojums. Te ir bilde.

Safari eparaksts

Protams, ka sākumā vēru vaļā ar savu Firefox un tur uzreiz parādīja, ka sertifikātā ir vaina.

Firefox eparaksts

Es to sauktu par nolaidību, paviršību, nevīžību un vēl visādi citādi, bet nu nekādi ne par augstas kvalitātes un drošības pakalpojumu.

Kur lietot, lapa gan bija nelietojama. Te būs padoms, kā var apskatīties tos video rullīšus, kas tur ķekša pēc ir ielikti. Labā poga uz tā mazā kvadrātiņa un veram vaļā video avotu.

eparaksts video

Veiksmīgi aizgāju un atradu veselu jūru (19 gab.) ar foršiem video iekš Vimeo eParaksta kanāla.

Pabeigt gan gribētu uz nedaudz priecīgākas nots. Man patika šis video kanāls. Pagaidām gan noskatījos tikai Swedbankas prezentāciju. Jāsaka, ka noskatoties viņu prezentāciju, manī vēl vairāk nostiprinājās viedoklis, ka eParaksts visvairāk šobrīd būtu noderīgs tikai uzņēmējiem.

Bet pašā prezentācijā ir daudz interesantu jaunumu un to kā banka skatās uz šo pakalpojumu. Jāņem vērā, ka ļoti daudzas jaunas lietas Swedbank iegūst no Igaunijas, kur ar eID viss ir kārtībā. Es pat teiktu, ka Igaunijā notestē to eParakstu praksē un labāko pieredzi ievieš Latvijā. Nu, vismaz man tā gribētos domāt. 😉

Man pašam šobrīd ir radies viedoklis, ka eParaksts v3.0 vai v4.0 būs tās, ko Latvijā sāks lietot plašākas masas un tā būs uz 4 eparaksta nesēja – mobilās ierīces. Visticamāk, ka tas būs kaut kāds Apple Pay tipa pakalpojums, kurā tiek izmantots Touch ID drošības risinājums. Vai arī tas, ko Android piedāvās – sejas atpazīšanas risinājums. Jebkurā gadījumā tas būs mobilajā ierīcē.

9 komentāri par “Eparaksts un eParakstītājs v3.0

  1. Mr. Serge

    Tu kļūdies ievadā, iztirzājumā un secinājumos. Vienīgais labais darbs, ko esi izdarījis — iedevis pāris video par šo tēmu. E-paraksts ir lieliska lieta, es to izmantoju jau vairākus gadus. Vienkārši vajag nostāties pozīcija, ka tevi nekrata, kā ierēdnis to izdarīs. Tevi krata, ka likumiski tu visu esi izdarījis pareizi. Vai tas būtu apstrīdēts parkošanās sods, vai iesniegums dzimtsarakstu nodaļā, abi pavisam likumīgi jau sen ir iesniedzami, neatejot no datora.

    Atbildēt
  2. ...

    Mans komentārs neatšķirsies no KKTK teiktā.

    Tas, ka e-parakstu nelieto Tu, nenozīmē, ka to nelieto visa pārējā pasaule.

    Uzņēmumā lielākā daļa līgumu un PNA mums ir parakstīti elektroniski.

    Savu SIA nodibināju, UR neierodoties – godīgi sakot, pat nezinu, kā tur izskatās – visu varu izdarīt attālināti un nestāvot lieki rindā + netērējot laiku braukšanai uz UR.

    Tā ka pielietojums tam visam ir. Tikai paies kāds laiks, kamēr tas būs pašsaprotami un mainstream (un cilvēki brīnīsies, ja līgumu gribēsi parakstīt papīra veidā).

    Atbildēt
  3. budzis

    Atklati sakot neviens no man zinamajiem uznemejiem eparakstu nav izmantojis 🙂 Un tie ir tadi Latvijas vidusmera uznemeji – siki un videji (ar paris miljonu apgrozijumu), ar tipiskam 45gadnieku zinasanam par IKT. Sevi varetu pieskaitit pie ta iedzivotaju slanja, kas seko tehnologijam un censas tas ari izmeginat un lietot ikdiena. Bet pat es to eparakstu neesmu izmantojis un tuvakaja laika ari neplanoju. Nu nav tas pakalpojums tads, lai man gribetos teret naudu tam

    Atbildēt
  4. Jānis

    Arī vasarā saņēmu tādu epastu. Tam pasākumam pietuvināta persona teica nevilkt garumā, bet iet samainīt ID karti (bez maksas) pret jaunu, jo projekts ar sertifikātu atjaunošanu onlainā vēl bija tikai izstrādē. Rezultātā, ieguvu ID karti uz 7 gadiem (2 pagājušie + 5 nākamie), lai arī sertifikātus izmantojis neesmu.

    Atbildēt
  5. jachus

    Izskatās, ka nabaga cilvēks vienk. savu sāpi izlicis. Tas nekas, iemācīsies, savajadzēsies un tad patiks…

    Homo sapiens kādreiz arī datorus šādi nolika – “ja jau neesmu lietojis 2 gadu, tad man nevajag”.

    Pamēģini tagad kādu no planšetes atraut…

    eParaksts ir lieliska lieta kā ietaupīt laiku un pasaudzēt nervus. Pāris stundas katrā individuālā gadījumā (aizbrauc uz VID un pastāvi tur vienu reizi rindā), kas gada ievaros var sakrāties jau par vairākām dienām.

    Vienīgi žēl, ka mūsu valstī tas vēl ir tik zemā līmenī un neergonomiskā stāvoklī kombinācijā ar ieguldītajiem naudas līdzekļiem.

    Atbildēt
  6. Storms

    Man ir gan nācies lietot gan eID, gan tā priekšgājēju e-Me. Idejā kā tāda nav peļama. Problēma ir tajā apstāklī, ka pie mums šī ideja ir realizēta… nu, kā lai to pasaka… rezultāts ir katastrofa, kur katrā tās izpausmē redzu ļoti pazīstamas problēmas valsts pārvaldē un it sevišķi IT jautājumos. Kā tas bija 90. gados, tā tas, diemžēl, ir palicis arī šodien.
    Nav iespējams kvalitatīvi ieviest jaunas tehnoloģijas, ja tās netiek salāgotas ar pārējiem procesiem un cilvēkresursiem organizācijā (iestāde, ministrija, dome, uzņēmums u.t.t.). Organizācijai ir jāattīstās reizē ar jaunām tehnoloģijām un organizācijai (vadība, personāls) ir jābūt kompetentiem jaunās tehnoloģijas izmantošanā un pielietošanā.
    Itnemaz nebrīnos ka ar esošo kompetenci un atbildību atbildīgās (cik ironiski skan..) iestādes nespēj nodrošināt izsniedzēja sertifikāta iekļaušanu pārējo izsniedzēju sarakstā. Itnemaz nebrīnos ka latvija.lv navigācija ir vienkārši absurda, jo nevienam no tiem, kuri ir virzījuši un akceptējuši visu e-paraksta (eID) padarīšanu, nav ne mazākās vajadzības un vēlēšanās pašiem šo produktu lietot ikdienā. Ir sajūta, ka viņiem ir absolūti nospļauties kas vispār ar šo projektu notiek kopš nodošanas ekspluatācijā.
    Formāli viss ir ļoti labi un ķeksītis Briseles papīros ielikts, bet faktiski lietot šo produktu spēj vien daži frīki.

    Iz pieredzes. Šobrīd cenšos reģistrēt uzņēmumu izmantojot e-pakalpojumus. Esmu saņēmis jau 3 formālus atteikumus dēļ kaut-kādām niansēm saistībā tieši ar edoc dokumentiem, elektroniskajiem parakstiem un (!) par to ka iesniegumā nav norādīts datums, kuru man nemaz nav iespējas norādīt…
    Esmu konstatējis ka UR notāri ir visai vāji informēti par e-iesniegumu īpatnībām un katastrofāli pietrūkst iespēja cilvēcīgā valodā saņemt skaidrojumus konkrētām lietām aizpildot iesniegumu. Nemaz nerunājot par tehnisko realizāciju (piekļūšana e-pakalpojumam, mirstīgajam neizprotama terminoloģija, navigācija).
    Secinājums: Nākamreiz, ja būs tāda nepieciešamība, iešu reģistrēt uzņēmumu uz UR. Jo tur tas notiktu daudz ātrāk un saprotamāk.

    Atbildēt

Ieraksti komentāru

Tava e-pasta adrese netiks publicēta.